El
Nyfniken: Då är det bara att skaffa ett väggfäste, hänga upp den på väggen och dra bort skyddsplasten kvar.
Henke O: Nu var ni nog lite snabba med att bara säga ja. Thorsman kopplingarna på bilden får ej användas med ostiftad rk. Armaturen kan ju ha just ostiftad rk vilket skulle göra kopplingen ganska dålig. så svaret borde varit ja om kabeln från armaturen till sockerbiten är stiftad rk el dyligt.
xdigger: [citat] Går inte det heller, har testat, blir bara skit tyvärr. :( brukar hänga ihop en stund. Men det blir ingen bra lödning, fäster liksom inte redigt. Har inte forskat mer i varför. Bra att det gick bra för dig med motorn! :)
Bo.Siltberg: [citat] Värmesystemet. När du säger ojordade uttag så undrar man ju om det finns vattenradiatorer i dessa rum? Det innebär ju att rummet inte alls är så isolerat som det ska vara enligt de gamla reglerna. Det gäller att du har riktigt med målarfärg på elementen ;) Jordning av uttagen är i så fall på sin plats. Men det där med isolerade rum är en historia för sig som tarvar ett
Bo.Siltberg: [citat] Bör som i Svensk Standard och gamla föreskrifter. Kan inte se att det någonsin handlat om ett säkerhetskrav här, utan mer om komfort, att inte blanda t.ex belysning och tunga apparater på samma ledning. Framför allt ser det bra ut på gruppförteckningen, det kan ibland bli en del fåniga kombinationer där annars. Ett annat skäl att det numera förordas en automatisk
Tobbe_3: Skall du ha kvar ett trefasuttag bör du skaffa en 3 polig automatsäkring på 16 a för detta. Då skall du även kassera den gamla handsken och ersätta den med ett rött cee don.
HasseTeknik: Har du provat att koppla förbi dimmern och köra på fullt ljus? Om det funkar, så borde ju trafon och säkringar vara hela, så att problemet då ligger i dimmern. En dimmer som snedtänder (= inte tar lika stor del av både positiva och negativa halvperioden) genererar en resulterande likström i trafon och det kan förstöra den i värsta fall. Vid litet fel brukar det uppstå ett markant
b_hasse: Jag drabbades av kortslutning i en ingjuten stickpropp på en motorvärmarkabel. Jag trodde först att det var ett tillverkningsfel, men jag tror i efterhand att det var krypströmmar som förkolnat plasten/gummit och gjort det ledande. Man kunde se att det var något ytligt, för det var svartbränt både på stickproppen och uttaget. Krypströmmarna hade i så fall orsakats av fukt, uttaget
spamb: uppdatering!! det var fel på dimmer, byte till ny dimmer och nu verkar allt fungera som det ska. tack för hjälpen.
Patrik_Hed: Borrar snett neråt alt. Snett uppåt beroende på om man borrar inifrån eller utifrån. Vindpappen brukar aldrig rätas något speciellt. //Patrik
wedin: Själva julbelysningen är ju med trafo, så en quick fix är ju att folk köper belysning med tillräckligt lång sladd att trafon kan sättas inne och bara dra lågspänning ut!? Men, så har ju nu alla inte gjort! Det jag höjde på ögonbrynet åt var den sönderklämda 230 V skarvkabeln. Sedan är det inte bara lågspänningsbelysning utan även 230 V armaturer och infravärme folk har på
MB77: Case closed, problemet var att det hade kommit in fukt i en. Har nu satt i en ny och nu lyser det fint igen :thumbup:
Bo.Siltberg: Har du en JFB så förenklas kontrollen av skyddsjorden. 1. Med strömmen bruten före JFBn (huvudbrytaren i centralen eller tidigare), och med JFBn också bruten, - Då ska det inte vara kontakt mellan N och PE. - Är det kontakt så ligger N och PE ihop någonstans, men då skulle inte JFBn fungera heller. För att hitta var felet finns behöver man in i centralen och lossa på N-ledare.. -
lordi: I äldre hus sitter ofta elmätaren i trapphuset bakom en lucka. Är huset av nyare modell bör det finnas ett utrymme i källare eller vind, där elmätarna sitter. Ofta finns en liten skylt vid dörren, märkt "el" eller liknande. Och nu har kanske din kompis lärt sig att inte sticka in skruvmejslar i strömbrytare utan att bryta spänningen först.
Enk Projektet: [citat] Kolla hur mycket varje kupévärmare drar så ser du hur mycket/om det finns något över till annat.
b_hasse: De som heter "LED driver" verkar leverera likspänning "DC". De som heter "LED power supply" eller "LED transformer" kan leverera växelspänning "AC". Det är inte konstigt om det finns en prisskillnad mellan DC och AC. De LED-lampor som är avsedda att ersätta vanliga glöd/halogen.lampor innehåller en likriktare, så de kan drivas både med DC och AC. Andra typer av LED-belysningar kräver
Nerre: Precis, peka på dosorna där strömbrytarna sitter och säg "jag vill ha nolla framdragen till de här uttagen".
sajjen: Jag skulle vilja säga att det är regel snarare än undantag att lägenheter från den tiden matas med enfas 25A.
norrbottenstorpet: Tack, det var precis det jag ville höra!
Fotografen: Tumregeln vill jag nog påstå är 10A på 1,5, det går i de flesta fall. 13A går ibland, ibland inte. Hursomhelst, denna grupp anser jag vara överbelastad. Värmepump+tvättmaskin+bilvärmare+nåt mer på samma grupp fungerar dåligt. Tvättmaskinen ska ha en egen grupp, liksom värmepumpen. Om micron och bilvärmaren kan dela en grupp beror mest på dina vanor dvs om de går samtidigt,
Videonisse: Har inte fått till det än, någon som har tips om hur komma vidare? Kan skicka "/?!" och får då som svar "2F 41 43 45 35 41 43 45 34 4B 47 50 52 53 0D 0A /ACE5ACE4KGPRS.." från elmätaren, dvs den svarar med modellbeteckning. Varit lite bökigt att testa just nu då jag har fasadskåp och inte hunnit med att förlänga seriella kabeln så jag kan sitta skönt i soffan. Men blir att fixa
Alexander Moser: Hela lägenheten är redan helrenoverad (inkl. golv), det är bara en ny vägg och ev. garderober som ska upp. Jag såg nu när jag var där att det finns ett uttag i taket precis där väggen ska stå, jag borde väl förslagsvis kunna ta el därifrån och skippa någon kabeldragning genom hela rummet (som jag är skeptisk till). Det borde väl vara en bra mycket bättre lösning..? Det enda som
jarlh: Jag tar en titt i elcentralen den här veckan! Tack för omtanken.
Bo.Siltberg: Du menar att du redan har bytt strömbrytaren utan att ta reda på hur den gamla var inkopplad? Din bästa chans är att komma ihåg hur den gamla satt, då vet du per automatik hur den nya ska kopplas in. Är du blåst här, jag då får du börja titta i dosor och följa upp ledarna så att du ser vad varje ledare har för funktion. Det finns ingen magi för att tolka färger - de kan endast