1 521 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Trefasdosa -> enfasuttag i våtutrymme?
Hejsan!
Jag har börjat kika lite på möjligheterna att brygga eget öl hemma och insett att bänken i tvättstugan är perfekt för ändamålet. I ena änden av bänken finns vatten och avlopp, i ändra änden finns en outnyttjad dosa med trefas framdraget (och en trefasbrytare på väggen bredvid). Tvättmaskinen sitter på en identisk trefasdosa med egen trefasbrytare just intill men någon torktumlare eller motsvarande har aldrig köpts in.
Om jag nu investerar i en rejäl kokplatta eller ett s.k. bryggverk behövs ett jordat enfasuttag. Kan en elektriker "låna" en av faserna i dosan och montera ett vanligt jordat uttag på väggen? Är det möjligt att dra två olika faser till två uttag så att jag kan låta den effekttörstiga kokningen gå på egen säkring? Att montera en trefashandske i tvättstugan känns lite overkill och ett Perilexuttag är väl lämpat för spisar? (Hade någon av dessa funkat hade jag ju kunnat fuska lite med en adapter, typ Grenuttag 3-vägs, ventuellt med Perilex till CEE.)
Hur får jag till ett bra enfasuttag när el faktiskt är framdraget?
Jag har börjat kika lite på möjligheterna att brygga eget öl hemma och insett att bänken i tvättstugan är perfekt för ändamålet. I ena änden av bänken finns vatten och avlopp, i ändra änden finns en outnyttjad dosa med trefas framdraget (och en trefasbrytare på väggen bredvid). Tvättmaskinen sitter på en identisk trefasdosa med egen trefasbrytare just intill men någon torktumlare eller motsvarande har aldrig köpts in.
Om jag nu investerar i en rejäl kokplatta eller ett s.k. bryggverk behövs ett jordat enfasuttag. Kan en elektriker "låna" en av faserna i dosan och montera ett vanligt jordat uttag på väggen? Är det möjligt att dra två olika faser till två uttag så att jag kan låta den effekttörstiga kokningen gå på egen säkring? Att montera en trefashandske i tvättstugan känns lite overkill och ett Perilexuttag är väl lämpat för spisar? (Hade någon av dessa funkat hade jag ju kunnat fuska lite med en adapter, typ Grenuttag 3-vägs, ventuellt med Perilex till CEE.)
Hur får jag till ett bra enfasuttag när el faktiskt är framdraget?
Redigerat:
Om du har en dosa med trefas framdraget kan en elektriker enkelt koppla på tre enfasuttag på detta (ett på varje fas). Just detta har vi gjort, fast för tvättmaskin och torktumlare. Det förutsätter att du också har nolla framdraget men det är nog standard i denna typ av gamla tvättmaskinsdosor. Ovanligt att ha två dock, är de parallellkoplade eller har du två separata trefasgrupper i proppskåpet.
Även om det inte krävs så är det väl snyggt att sätta sköljtäta uttag på väggen. Vi har Eljo Aqua Stark som är både snygga och populära hos elektriker.
Även om det inte krävs så är det väl snyggt att sätta sköljtäta uttag på väggen. Vi har Eljo Aqua Stark som är både snygga och populära hos elektriker.
Tack för svaren!
Ja, alla fem ledarna är framdragna i trefasdosan så både nolla och skyddsjord finns.
Intressant tanke att de går på samma säkringar som till tvättmaskinen - har inte kollat om jag har 1x3 säkringar till maskiner i tvättstuga eller om det är 2x3 säkringar. Om det är 1x3 säkringar så är det än mer angeläget att försöka få till två stycken enfasuttag på olika säkringar om jag ska kunna tvätta medan jag brygger öl.
Ja, alla fem ledarna är framdragna i trefasdosan så både nolla och skyddsjord finns.
Intressant tanke att de går på samma säkringar som till tvättmaskinen - har inte kollat om jag har 1x3 säkringar till maskiner i tvättstuga eller om det är 2x3 säkringar. Om det är 1x3 säkringar så är det än mer angeläget att försöka få till två stycken enfasuttag på olika säkringar om jag ska kunna tvätta medan jag brygger öl.
Det är idag ett krav att ha jordfelsbrytare vid montage av nya vägguttag i den här miljön. Antingen monterar man jordfelsbrytaren i centralen eller i istället för fördelningsdosan/ befintlig arbetsbrytare i en liten kapsling. Här är det extra viktigt eftersom stora mängder vatten hanteras av personer.
Svarar på min egen fråga: ja det gör det! Jordfelsbrytare med vägguttag och nollspänningsutlösare
Medlem
· Blekinge
· 12 342 inlägg
Och om du ändå är igång med elen tycker jag du kan unna dig en läcker infälld radio:
https://www.gira.de/gebaeudetechnik/systeme/audiosysteme/unterputz-radio.html. Har en sån hemma, är kalas.
Då blir bryggningen extra trivsam.
https://www.gira.de/gebaeudetechnik/systeme/audiosysteme/unterputz-radio.html. Har en sån hemma, är kalas.
Då blir bryggningen extra trivsam.
Omfattas redan gruppledningen av en jordfelsbryrare 30 mA, då behövs ingen extra.GerBjörn skrev:
Att seriekoppla vanliga 30 mA jfb ger ingen selektivetet. Det blir sannolikt inte den i vägguttaget som löser ut vid jordfel utan antingen bägge eller den i centralen.
Det finns design lösningar med selektiva jordfelsbrytare.
Redigerat:
Exakt så.Tobbe_3 skrev:Omfattas redan gruppledningen av en jordfelsbryrare 30 mA, då behövs ingen extra.
Att seriekoppla vanliga 30 mA jfb ger ingen selektivetet. Det blir sannolikt inte den i vägguttaget som löser ut vid jordfel utan antingen bägge eller den i centralen.
Det finns design lösningar med selektiva jordfelsbrytare.
Skulle man sätta en bredvid uttaget så ska man givetvis koppla om så den gruppen inte skyddas av den i centralen också.
Då kan inte att någon petar i brödrosten med en gaffel och löser ut JFB (som jag gjorde i somras) sabba ölbryggningen.
Och ett fel i ölbryggningsmaskinerna släcker inte hela huset.
Någon annan koppling är inte vettig. Då låter man helt enkelt den i centralen skydda allt istället.
Klicka här för att svara