Bluff skrev:
Tog isär en laptop-hårddisk, ingen magnet i den. Tog isär en högtalare, magnet i den :)

Högtalarmagneter brukar vara jäkligt starka, men jag fick ingen respons alls i taket. Provade då mot en vägg-dosa som är "fullsmetad" med fk, kände inget i magneten där heller...

Blir nog till att åka till Kjelle och köpa en tonsökare...
Vad hade du tänkt hitta med en magnet!?
Har du kopplingsdosor i plåt?

S
Haha lite rolig är han allt :P

Men du får nog prova en lösning som faktiskt har en chans att fungera:P

Peter2400 skrev:
Vad hade du tänkt hitta med en magnet!?
Har du kopplingsdosor i plåt?
Vet ej om koppar är magnetiskt, följde ett råd här i tråden om att leta mig fram med magnet... Gick inte... har inga kopparkittlar eller gem att testa med :)

Bluff skrev:
Vet ej om koppar är magnetiskt, följde ett råd här i tråden om att leta mig fram med magnet... Gick inte... har inga kopparkittlar eller gem att testa med :)
Gem är magnetiska, men dom är inte gjorda av koppar utan dom är gjorda av ståltråd med en väldigt tunn kopparbeläggning, gem rostar efter ett tag.

Du har väll en massa anslutningssladdar (till tv, lampor, dator, förstärkare, högtalarkabel mm) som du kunde provat magneten mot?

Även om koppar hade varit magnetiskt så är det för lite metall i (5 st) 1,5 kvmm FK för att du ska kunna känna något i magneten när magneten är minst 55 mm ifrån trådarna plus att det är 10 mm takplattor mellan.

Bluff skrev:
Tog isär en laptop-hårddisk, ingen magnet i den.
Alla mekaniska hårddiskar innehåller magnet(er), men dom har inte "normal" form eller färg, dom har oftast en förkromad yta.

Demmpa skrev:
Alla mekaniska hårddiskar innehåller magnet(er), men dom har inte "normal" form eller färg, dom har oftast en förkromad yta.
Tog av chassit och satte innandömet mot metall, fick ingen respons alls. Hade en magnet från en hårddisk en gång i tiden och den var sjukt stark, jag borde ha känt magnetismen ifall det var någon i den... Så länge den inte är skärmad av någon anledning?!?

Och vilken metall provade du emot?

ang mitt tips med magnet var att köra in en dragfjäder i röret/dosan så att man kan leta efter dragfjäderns kula som i princip alltid är i metall. Koppar funkar det inte på och den lilla mängd metall som är i kopplingsklämmor mm tror jag inte man känner av.

• Gilla
Bluff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.