Byggahus.se

Transport av skrivare

1. H
    Medlem Nivå 9
    Undrar hur ni ser på detta. Försöker få lite opinion för att elektroniken behandlas varsamt hos transportbolagen. Ett sätt kan vara att ställa krav att produkterna går på pall
    Man beställer en skrivare som går som paket och det väl alla hur paket hanteras.
    Jag begärde att skrivarna (2 st) skulle transporteras på pall.
    Men icke de kom som paket och den tjocka frigoliten var av inuti paketen.
    Kartongen såg oskadad ut.
    Lämnade tillbaka skrivarna och sa till att det var överenskommet att de skulle gå på pall.
    Detta löste sig så allt är bra! Fick nya skrivare på pall.
    Jag menar om (kanske mer när) skrivarna går i golvet/backen och även om det inte är några direkta synliga fel vid mottagandet, kartongen kan ju se oskadad ut om kartongen har gått rätt ner.
    Det kan ha hänt saker inuti med elektroniken, hjul som kan vara skeva osv. Det är svårt att hävda några månader eller något år efter att det är en transportskada.
    Pratade med Canon om detta och allt deras gods går på pall till distributörerna men de hade inte tänkt vidare på hur de transporterades sedan, de skulle ta upp detta vid ett möte för att ev. påverka transportörerna att hantera skrivare, datorer osv på ett varsammre sätt, tex att de inte går på något band, (lätt att de går i backen från bandet), eller släpps rakt ner när paketen flyttas.
    Hur ser ni på detta?

2. D
    Medlem · Nivå 5
    Hej,

jobbar som servicetekniker där vi beställer otroligt mycket reservdelar som går som DHL paket. Kommer massor med paket varje dag. Elektornikrpylar. Mekaniska som elektriska.

I mitt tycke så är det nog inte i det ledet du skall oroa dig mest. Är det bra "packat" så tål paketen ganska mycket.

Det stora svinnet kommer nog snarare på grund av att produkter idag är undermåligt konstruerade. Inte samma gedigna kvalitet idag.

Så om det något man skall opponera sig mot så är det de här idiotiska sakerna, där man sparar 50öre hit och dit, och försämras produktens livslängd massor. Men att göra motstånd mot det är nog omöjligt då det ingår i världspolitiken och ekonomerna räknat ganska friskt på det här.

Life-cycle

Men visst, vissa saker går sönder i transport. Som kanske är svårt härleda till just transporten. Men pall transport kostar också väsentligt mycket mer. Och svårare stapla / transportera paket. Vilket kanske inte är det mest miljövänliga. Tror inte "svinnet" som går sönder kompenserar ev. luft om man transporterar allt på pall.

Mitt tycke bara.

• Laddar…
  3. H
    Medlem Nivå 9
    Blir det ett krav så lär de förhandla om bra fraktpriset även på pallgods. Ett minimi krav är att de åtminstone går på pall från distributörerna till butik. Nu var mina skrivar inga konsumentskrivare, utan lite dyrare och robustare.
    I detta fallet är kartongerna rätt stora så de måste gå som styckegods och det är inte billigt, då är det faktiskt billigare fraktkostnad att skicka 2 skrivare på en halvpall.

4. M
    Husägare Nivå 10
    Även pall misshandlas grymt vid lastning och lossning så det är ingen garanti att grejorna är helare för att dom har fraktats på detta sättet.

5. G
    Medlem · Nivå 7
    Misshandlas gör det nog inte. Det kan hända olyckor men chaufförerna är både duktiga och försiktiga...

6. H
    Medlem Nivå 9
    Ja, chaufförerna de flesta iallafall är nog ok, men det är på terminalern som det händer saker. Bara en sån sak att frigoliten var helt av i en av kartongerna säger ju sitt tydliga språk och den frigoliten är tjock. Det behövs en ordentlig smäll för att den skall gå mittitu.

7. M
    Husägare Nivå 10
    Tycker jag ser trasiga pallar och skadat gods varje dag jag lossar lastbilar , dock inte enbart med elektronik.:confused:
    Det finns många duktiga chaufförer men det hjälper inte då många som lastar om lastbilar är riktiga klåpare.
    Ju mer varningar för ömtåligt gods desto mera grejor ovanpå dessa.:banghead:

8. F
    Medlem Nivå 8
    Tycker att förförpacknings hysterin har gått förlångt ibland. Jag kan få en pall med pallkrage och lock. I detta en kartong som är nerpressad i en annan kartong. I denna kartong så finns det 4-6st förpackningar med plastpåsar om 1ST plastdetalj. Dvs inget som vare sig behöver en förpackning eller inte. Skicka i en påse och jag är nöjd. Bara jobbigt med 300 kartonger varje dag.

Eller så får man en pall av tyngre modell tex järndetaljer. småsaker är i bra beändiga paket. Större delar ligger för sig. Dock så kan de få för sig att skicka ett paket som ett paket men resterande paket är bara öppnat och ihävt "för att spara plats" Detta kan vara både trasigt och fattas. Hur i helvete ska man kunna ta hand om lösa delar när de kunde skicka 50% i en kartong? Jävla idioter.

Bästa är ju ändå när man beställer en kartong med delar och den är halvfull eller ens det. och man får tiotal kartonger. Bara att öppna och häva i övriga kartonger så har man plötsligt 50% mer utrymme att förvara skit på.

Men många chaufförer är duktiga men helt värdelösa på att kontakta en och eller så lämnar de inte av grejorna där de ska vara. Elektronik och regn går inte så bra ihop. Har nog beställt milavis med kabelstage etc och jag har fått hela försändelser som jag vägrat ta emot pga att de är så trasiga. Jobbigt att behöva ringa och beställa nytt då man ska använda det några dagar senare.

Det bara slängs i återvinningen igen. Jag vill inte jobba med trasigt material och kunden vill ju inte få trasigt material uppsatt. Att kapa bort skadade delar är ju sällan något man kan göra.
    Alltid lika skoj att få en kabeltrumma och de har lyckats att köra sönder ringen på trumman så att den är omöjlig att flytta eller att rulla av kabelen senare.

jag har haft chaufförer som har ställt av pallavis med Hiltimaskiner och annat dyrt och behändigt att plocka på sig. Skitbra att detta varken rings om eller att det ställs på rätt plats. Har fått hämta/vakta gods flera kvarter bort då vissa är helt jävla funtade.

Oftast från Schenker och DHL är mina leveranser ifrån.

Posten är sällan man får något av men jobbigt då de alltid vill ha en underskrift. Men förvisso bra då man får inspektera sitt gods innan man tar emot det och att man vet var prylarna står någonstans.

9. N
    Medlem Nivå 14
    Jag skulle inte vara orolig för elektroniken, den tål nog betydligt mer än mekaniken. Och skrivare har väl transportsäkringar som just är till för att hålla mekaniken på plats så den inte skadas?

10. engs
    Medlem Nivå 7
    En kollega fick en halvpall med en mindre kartong fastspänd, i denna sedan ett gäng kartonger i varandra hittade han till slut ett 9V batteri...

Det var väl värsta exemplet men annars var det standard med som du säger 3 kartonger i varandra packchips mellan varje kartonglager osv även för helt okänsliga prylar.
    Funderar på om personalen som packade hade ackord, dvs betalt per kartong och pall.
    Eller ett det var outsourcat och de i sin tur tog betalt per kartong, pall etc.

Nu har det faktiskt sen några år blivit mycket bättre, inte alls samma packningshysteri längre även om det dyker upp ibland.

11. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Forum > Teknik & VVS > El ...??

Kunde inte låta bli ;)

12. H
    Medlem Nivå 9
    Jo. Det gör det, men det är ju inte ämnat för den behandlingen att paketen släpps direkt ner på golvet från banden.
    I värsta fall så görs det mer än en gång per sändning. De går från distributörerna mellan länder, sedan kanske de skall lastas om två gånger beroende på var i Sverige det skall, då går de 3-4 gånger på bandet, dessutom lastats de ett antal gånger på lastbilarna. Det finns ett antal slarviga chaufförer men det finns många varsamma också.
    Ang. Pall så slängs iallafall inte paketen omkring, så jag anser det mycket säkrare med pall, visst förekommer det att de kör gaffeltrucken rakt igenom pallen, men du ser åtminstone dessa skador. Paket med skrivare, datorer där kanske kartongen ser oskadd ut men det har ändå hänt saker, tex som den tjocka frigoliten som var i 2 delar. En dator som vi fick för några år sedan, kartongen var oskadd men det hade lossnat delar som låg löst på moderkorten och rullade runt på moderkorten. Det är mer de skador som man inte upptäcker direkt, där kartongen ser oskadd ut som jag vänder mig emot. Är kartongen skadad kan man ju direkt reklamera.

13. N
    Medlem Nivå 14
  14. A
    Medlem · Nivå 3
    Varför ska just skrivare, datorer och elektronik behandlas särskilt?
    Fraktpriset sätts ju efter vikt/volym, inte efter innehåll.
    Finns väl andra med produkter som är mer ömtåliga.
    Vill du ha något transporterat på pall så får du betala för pallplats, är ju i första hand en sak mellan köpare och säljare.
    Billiga transporter bygger ju på att man kan rationalisera sortering och samlasta.

15. H
    Medlem Nivå 9
    Det, har jag inte sagt, allt gods skall behandlas varsamt givetvis.
    skickar man glas ja då är det uppenbart att det är en transportskada om glaset är trasigt.
    Men frågeställningen gäller när det är produkter som inte har synliga fel på varken kartong och/eller produkt vid mottagandet utan det visar sedan att det är skador inuti tex skrivare, dator, då det svårt att påvisa i efterhand att det är transportskador.