Byggahus.se

Fel på spisen eller fel inkopplad

1. Vavgat
    Husägare · Nivå 3
    Jag köpte en begagnad spis, Bosch HLN443050V.

Problem:
    1) Det verkar vara dålig effekt i hällen. Att koka upp vatten tar lååång tid.
    2) Ungen kommer knappt upp i 200 grader och då får man vänta länge.

Fakta:
    Den är kopplad till ett fullt matat Perilex-uttag. 3-fas, nolla. jord, säkrat 16 A.

Plinten i spisen är kopplad som följer
    1) L1
    2) L2
    3) L3
    4+5) N
    6) GND

Jag har mätt att det stämmer. Mätt mellan faser och nolla. Faser och jord. Fas till Fas. Allt ok.
    Inget spänningsfall att tala om när jag kör ugnen för fullt.
    Mätning med en tångamperemätare pekar på att faserna fördelas främre plattor, bakre plattor, ugn.
    Jag uppmäter ca 2-3 A vid fullt pådrag på t ex en platta. Ingen vidare effekt ur det.

Det finns inget inkopplingsschema. Varken i manualen eller på spisen. Har inte lyckats googla fram det.

På spisen finns en etikett med texten HLN 443050V 400V 3~/2~

Fråga:
    Jag tycker det ser ut som att spisen är kopplad 400V 3N~ inte 400V 3~.

Kan det vara orsaken till den låga effekten? Eller kan det vara något annat?

Misstänker att den kanske ska vara kopplad:
    1+2) L1
    3+4) L2
    5 L3
    6 GND

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag håller med dig, spisen är Y-kopplad 230 V istället för D-kopplad 400 V. Koppla om. Nog för att Bosch är usel med information inom detta område, men det ska finns en inkopplingsanvisning på spisen. Annars får du ohmmäta dig fram och lista ut hur den ska D-kopplas. Det finns lite exempelbilder på hur det kan se ut här:
    http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
    Se bilden vid "Trefas, 400 V, D-kopplad". Om samtliga funktioner på din spis fungerar med nuvarande inkoppling så tror jag du har helt rätt i att man ska spegelvända bilden där, dvs du ska bygla 1-2 och 3-4 och koppla in faserna mot 1, 3 och 5. Nollan lämnar du lös och isolerad. Obs att detta är en gissning, mät först.

3. Vavgat
    Husägare · Nivå 3
    Tack
    Ok, jag tror jag förstår hur jag ska mäta utifrån bilderna i tråden du länkade.

Kan jag bränna hällen om jag testar att lägga 400V istället för som nu 230V?
    Tänker dock att det enligt den text som jag funnit, 400V 3~, pekar på att det SKA vara 400V.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja, beteckningen "400 V 3~" betyder just 400 V utan nolla, och då det är tre poler så är det endast D-koppling som kan komma ifråga. En snabb googling ger också att det är en "400 V"-spis, men ha kameran redo ifall den skulle flyga i luften ;)

5. Vavgat
    Husägare · Nivå 3
    Tack för hjälpen! Vi får se om jag lägger upp filmen.

6. Vavgat
    Husägare · Nivå 3
    Nu fungerar spisen som den ska.

Den skulle mycket riktigt byglas med faserna på 1-2,3-4 och 5 respektive. Ingen nolla.
    Bosch support var vänliga och skickade inkopplingsanvisningen för spisen.

• Laddar…