Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Funkar det med EXQ ultra light?

1. V
    Medlem · Västra Götalands län · 7 inlägg

Videbeckskan

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem jan 2015
    • 7 inlägg
    Hej!
    Vi ska dra ny el i vårt gamla hus. En del av installationen kommer att bli utanpåliggande och då eftersträvar vi "kulo"-känsla.
    Efter att ha surfat runt en del har jag kommit i kontakt med EXQ ultra light, som tilltalar mig eftersom den är PVC-fri. Men får denna kabel (liksom EKK men inte EKRK), dras en bit i rör för att senare övergå i utanpåliggande installation? Och hur "kulo"lik är den? Någon som använt den?

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 206 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Den kan du dra in i rör som EKK, de motsvarar varandra. Och pga materialet i manteln på EXQ är den mer "kulolik". Om den som monterar den är skicklig och använder rätt material i övrigt kan det bli samma resultat som EKRK men det kanske inte är så vanligt med vana av såna jobb numera.

3. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Den kabeln kan du använda överallt där EKRK (kulo) får användas, samt på en massa fler ställen.
    Om den av tillverkaren är godkänd för utomhusbruk (UV-beständig bl.a) så får den i princip användas överallt förutom i mark.

Då den har PEX-isolering isf PVC så blir den lite tunnare än motsvarande EKK och lite styvare, därför går det att tänka sig att ersätta EKRK med denna. Men framförallt använda EXK eller EXQ i t.ex. badrum där EKRK inte är godkänd.
    Men den har troligast kabelmärkning och metermärkning på höljet och kräver nog lite tätare klamring för att bli nästan lika snyggt förlagd som EKRK.
    Så själv skulle jag trots allt välja EKRK i vanliga torra bostadsrum inomhus, men byta till EXK/EXQ i badrum, tvättstuga, garage (fast där passar EKLK, EQLQ, EXLQ ännu bättre) och andra ställen där EKRK är olämplig eller ej tillåten.

• Laddar…
  4. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 932 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Använd EXLQ Xtra i stället, det är en mer lik ersättare till EKRK.

//Patrik

5. S
    Medlem · Östergötland · 1 829 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    En fundering. Eftersom kabeln är PEX-isolerad torde den således kunna dimensioneras för 90-graders yttertempratur. Då öppnar det plötsligt upp för möjligheten att säkra 1,5mm2 16A och på så sätt få änne "smalare"/snyggare kablage vid utanpåliggande installation, eller vad säger ni?

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 358 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Men manteln är väl PVC? Hur hög temperatur anger tillverkaren att kabeln tål?

Om det skulle vara 90 grader så får inte kabeln vara berörbar tror jag. Temperaturen på elektrisk materiel får vara högst 80 grader, 60 där barn finns.

Vidare så får du onödiga förluster etc.

7. S
    Medlem · Östergötland · 1 829 inlägg

Styrman_jansson

Medlem
    För stadigvarande drift så håller jag med om samtliga punkter. Samt vid långa länger lär spänningsfallet stoppa förfarande. Men för t.ex. en spismatning som troligtvis inte är rörbart förlaggd och som dessutom går högst intermittent kanske detta kan vara ett alternativ?

En sidofråga. Var hittar man texten om max temperatur för elektriskt material? Det är ju väldigt vanligt att man i dessa halogenfria tider dimensionerar större huvudledningar för 90 grader....

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 358 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Temperaturtålighet är det som sagt tillverkarna som anger, t.ex 70 grader för Ericsson EXLQ (pdf). Jag hittar ingen installationskabel som tål mer än 70 grader...så du behöver i så fall titta på kraftkablar typ Nexans FXQ Easy som verkar finnas som 3-5G1.5 mm² och som tål 90 grader. Tror dock inte den är så tunn, 11.5 mm för 3G1.5, och så är den svart.

Ska rätta mig själv lite också, det är metalliska ytor som inte får bli varmare än 80 grader. Icke metalliska som t.ex en kabelmantel får bli 90 grader.

Jag ser att alla(?) PEX-isolerade kraftkablar tål 90 grader, även de som är PVC-mantlade. Det finns ju 90 graders PVC.

9. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 963 inlägg

-MH-

Medlem
    Finns det någon anledning att välja EKRK före EXLQ Xtra, i torra utrymmen med synlig dragning? Det skiljer 0,4mm ytterdia på 3g15. EKRK lättare att få rak?

10. Mikael_L
    Medlem · 43 807 inlägg
    Ja kanske lite, tycker jag.

Sen har nyligen standarden för EKRK ändrats, så man slipper biledaren.
    Det kan ju vara en anledning att välja EKRK.

Slutligen saknar EKRK kabelmärkning, metermarkering och sånt, som kan vara skönt att slippa på kablar synliga inne i bostdasrum. Spelar dock ingen roll efter ev målning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.