6 971 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
SKK? Eller inte?
Sida 1 av 2
Jag ska koppla in fem stycken 350 mA 1W LED-spottar. Dessa ska sitta i en gipslåda i taket, c:a 100 mm hög. Ungefär som ett vanligt nedreglat tak alltså, gips i botten, trä ovan.
Från en kopplingsdosa i närheten (<1 meter) har jag dragit ett VP-rör som sticker in 15 cm i nämnda gipslåda, c:a 5 cm upp från "golvet". Tanken var ursprungligen att lägga en LED-driver i kopplingsdosan och gå med lågspänning ut genom VP-röret och in i lådan. Tyvärr verkar det inte finnas nån dimbar driver i det format jag söker, så jag lurar nu på om man kunde lägga en lös driver i gipslådan. Men är det en säker konstruktion och vad ska jag isf använda för kabel mellan driver och dosa? Duger det med vanlig rund lampsladd, typ SKK 2x0.75?
Från en kopplingsdosa i närheten (<1 meter) har jag dragit ett VP-rör som sticker in 15 cm i nämnda gipslåda, c:a 5 cm upp från "golvet". Tanken var ursprungligen att lägga en LED-driver i kopplingsdosan och gå med lågspänning ut genom VP-röret och in i lådan. Tyvärr verkar det inte finnas nån dimbar driver i det format jag söker, så jag lurar nu på om man kunde lägga en lös driver i gipslådan. Men är det en säker konstruktion och vad ska jag isf använda för kabel mellan driver och dosa? Duger det med vanlig rund lampsladd, typ SKK 2x0.75?
De flesta drivers är gjorda för inkoppling med en bit anslutningssladd/"lampsladd" m. stickpropp till ett vägguttag eller direkt till en kopplingsdosa med dragavlastning, installationskabel typ EKK är inte lämpligt eftersom anslutningarna/dragavlastningar inte är gjorda för så pass grov kabel. Så, svaret är ja.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Det kanske är bäst att tillägga, för ordningens skull, att anslutningskabel inte är tillåten för fast förläggning i rör. Men skulle en besiktningsman anmärka på denna korta bit?
Vi ska väl också tillägga att för fast installation för belysning ska kabeln egentligen vara minst 1,5mm2, trots att det för LED är en helt mossig föreskrift (hemska tanke att ha en kabel som bara tål 20 gånger överström istället för 40 gånger...). Det här är nog en av de regler som hamnar på en topp-10-lista över regler det bryts mot.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Då är det en del av produkten, dvs tillverkaren garanterar att det uppfyller tillämplig standard.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Ja, i första hand ska man följa tillverkarens anvisningar. Men det kan ofta finnas en gråzon mellan en produkt och dess "omgivning". Och alla tillverkare, speciellt de okända, är kanske inte pålitliga. Så en portion sunt förnuft är inte fel som komplement.
En kabel är ett bra exempel. Tillverkaren anger dess användning, men elinstallationsreglerna ställer krav på val av typ och area för att den ska passa in i ett större sammanhang.
En kabel är ett bra exempel. Tillverkaren anger dess användning, men elinstallationsreglerna ställer krav på val av typ och area för att den ska passa in i ett större sammanhang.
Jag tänkte göra något liknande, dvs regla ner taket och installera ett antal 350 mA LED-spottar. Kabel ska dras direkt i det nedreglade taket och vidare i väggarna i tre rör till ett kopplingsutrymme där transformatorerna sitter.
RKUB kostar 7,50 / meter på Elbutik medan lampsladd kostar 3 kr/meter på Biltema.
Men jag ser inget tekniskt skäl att inte välja lampsladden. Däremot känns det amatörmässigt. Kommer jag till elektrikerhelvetet om jag väljer den?
RKUB kostar 7,50 / meter på Elbutik medan lampsladd kostar 3 kr/meter på Biltema.
Men jag ser inget tekniskt skäl att inte välja lampsladden. Däremot känns det amatörmässigt. Kommer jag till elektrikerhelvetet om jag väljer den?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
För att var petig, om vi bortser från utvikningarna så handlar tråden om primärsidan av drivdonet, men din fråga gäller sekundärsidan.
Att använda lampsladd här bryter inte mot några regler då den klenspänning som driver LED inte kommer upp i den effekt som gör installationen behörighetskrävande. Den kommer även tekniskt att fungera bra. Men den kan ses som lite olämplig i det att den "signallerar" 230 V, medan RKUB som är avsedd för 12 V ger rätt signaler. Liknande kablar används dock så här så det inte ingenting iögonfallande.
Edit: Ja, det blev ung samma svar två ggr
Att använda lampsladd här bryter inte mot några regler då den klenspänning som driver LED inte kommer upp i den effekt som gör installationen behörighetskrävande. Den kommer även tekniskt att fungera bra. Men den kan ses som lite olämplig i det att den "signallerar" 230 V, medan RKUB som är avsedd för 12 V ger rätt signaler. Liknande kablar används dock så här så det inte ingenting iögonfallande.
Edit: Ja, det blev ung samma svar två ggr
Just till LED-belysning är ett användningsområde som gör att SKX faktiskt ökar sin försäljning till elektrikerna.
Detta för att om man har både 230 och lågspänning i samma kopplingsutrymme, vilket det rätt ofta måste bli, så måste lågspänningskabeln ha isolering godkänd för 230V. Iaf om man ska gå benhårt på reglerna.
Och då passar SKX bra, som uppfyller precis alla önskemål man har.
Enda möjliga nackdelen är det som Bo nämnde, att den möjligen kan förväxlas. Men det kan ju rätt mycket i dessa sammanhang om man inte vet vad man håller på med, så det argumentet väger faktiskt inte så tungt.
Själv har jag f.ö SKX till ringklockeknappen, till 8V ringledningstrafo, hoppas ingen kopplar in 230V där någon gång i framtiden.
Detta för att om man har både 230 och lågspänning i samma kopplingsutrymme, vilket det rätt ofta måste bli, så måste lågspänningskabeln ha isolering godkänd för 230V. Iaf om man ska gå benhårt på reglerna.
Och då passar SKX bra, som uppfyller precis alla önskemål man har.
Enda möjliga nackdelen är det som Bo nämnde, att den möjligen kan förväxlas. Men det kan ju rätt mycket i dessa sammanhang om man inte vet vad man håller på med, så det argumentet väger faktiskt inte så tungt.
Själv har jag f.ö SKX till ringklockeknappen, till 8V ringledningstrafo, hoppas ingen kopplar in 230V där någon gång i framtiden.
Tackar för svaren! Jo, amatörmässigt känns det när man använder lampsladd i en fast installation, men i det här fallet är det tydligen inte så skämmigt 
(Sedan är jag ju amatör, men det hindrar inte att jag i alla fall försöker få det rätt.)
(Sedan är jag ju amatör, men det hindrar inte att jag i alla fall försöker få det rätt.)