Hej!

Har just renoverat badrummet och då monterade jag bort en radiator, typ Nobö 400v. Nu när jag ska montera tillbaka det märker jag att det saknas en "stickpropp" som ska tryckas in i själva radiatorn. Måste ha slängt den av bara farten. Någon som vet om det går att få tag på en ny? Känns slöseri att behöva köpa helt ny radiator...

//Niklas

tommib
Bild? Utan det eller typbeteckning på radiatorn är det svårt (för mig åtminstone) att hjälpa. Sannolikt går det att lösa men på rak arm kan jag inte rekommendera något.

Som ett påpekande i all välmening är detta arbete behörighetskrävande, bara så du vet.

Och badrumselementen brukar vara fast anslutna och av lågtemperaturutförande. På dom sitter det ingen stickpropp-

Hej igen! Typbeteckningen på elementet är R80-ZSC/F S

Det handlar alltså om en kontakt som jag monterade loss (i radiatorn) när jag skulle göra om badrummet och som jag nu ska montera tillbaka. Kontakten var dold i en kopplingsdosa. Så visst, fast anslutning är det, men det är likväl någon form av anslutningsdon.

Vänliga hälsningar
Niklas

Redigerat:
R80-ZSC/F S är väl den termostat som sitter monterad på elementet. I badrum ska elementen vara E8527770 ........ E8527777 om man vill ha NOBÖ. Det för att man inte ska riskera att bli bränd av en för het radiator.
Typen brukar kallas barnstugeradiator eller förskoleradiator eller badrumsradiator, det finns flera fabrikat.

tommib
What he said....

Kolla att det är rätt typ av radiator. Det du länkade till är termostaten, som är en separat enhet från själva radiatorn. Jag förstår fortfarande inte vad det är för anslutningsdon. Bild?

Ärligt talat vet jag inte om jag kommer kunna hjälpa dig även med bild. Här bör du ha någon som är på plats, helst en elektriker...

Hej! Det är i mitt fritidshus och jag fotade bara snabbt innan jag åkte, får återkomma med ny typbeteckning. Om jag minns det rätt var det inte någon krånglig urkoppling, och omöjligt att göra fel, men absolut. Om jag nu (mot förmodan) får tag på en ersättningsdel får jag ta dit en elektriker som sköter om inkopplingen. Tack för svar!

/Niklas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.