Jag undrar om någon av dessa kablar går att dra under mark i ett metallrör? Det är 3-fas jag är ute efter att ha. Röret är ett gammalt rör till en radiator som har suttit i garaget innan och det är ända "kulverten" jag har som går mellan garaget och huset och som är tillräckligt stort för att få ner en sådan kabel.

2015-06-24 16.35.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-06-24 16.38.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, bägge kablarna går att använda.

Dock brukar det vara mycket svårt att få in kablar i g:a järnrör, ytan inne i rören brukar vara lika sträv som ett sandpapper. Men naturligtvis ska du prova.

Jag får helt enkelt testa. Dock hade det kanske varit bra att kolla vad för kabel det är jag ska skarva på nere i källaren? Alltså jag har ett 3-fas uttag nere i källaren som jag inte använder och jag tänkte ta matningen därifrån ut till garaget sen. Eller det spelar ingen roll utan det går att koppla ihop med vilken än av de 2 ovan kablarna med den 3-fas kabel jag har nere i källaren?

Skulle välja den övre med riktig isolerad skyddsjord och moderna färger. En annan inte helt irrelevant fråga är vilken säkring du har - för kabelareans skull. Svårt att se på bilden, men är ledarna 1,5 mm2 är den inte godkänd för mer än (3x) 10A

Den nedre (EKKJ) går precis lika bra, den har också fullt moderna färger. Och den är garanterat på minst 2.5mm2.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Trådarna på den övre är 3-3.5mm i diameter, inklusive själva skalet. Den nedre 4mm. Batteriet är slut i skjutmåttet därav inte helt exakta mått.

Vad kan en sådan här kabel tänkas kosta per meter? Om jag exempelvis ett ungefärligt pris en elektriker skulle tagit.

FRS05 skrev:
Trådarna på den övre är 3-3.5mm i diameter, inklusive själva skalet. Den nedre 4mm. Batteriet är slut i skjutmåttet därav inte helt exakta mått.
Fast nu är det area man mäter och utan isolering ;-)

EKLK 5G 2,5 mm2 kostar 369:- för 10 meter på CO: http://www.clasohlson.com/se/EKLK/MJAM/Pr490261005

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.