Hej, ännu en tråd om hantverkare och deras fakturor, denna gång gäller det dock inte materialpåslag. Har nyligen haft en elektriker på plats, är mycket nöjd med hans jobb. Fick dock en enligt mitt tycke saltad faktura. Gäller arbetstiden, han har varit på plats totalt 4 h 50 min (jag var där hela tiden), varav rast 20 min dvs faktiskt arbetad tid på plats 4.5 h. På fakturan har man tagit betalt för 8 h, man har även specificerat (förutom det jobb som gjordes) "uppsäkring från 16A till 25A, anmälan till EON". Framkörningssträckan är specad till 54 km vilket verkar rimligt.

Man undrar förstås hur det kan ta 3.5 h att köra 54 km och sedan anmäla till EON. Det sistnämnda är väl bara något slags ren formalia, dvs man fyller i en blankett eller motsvarande, typ 5 minuter. Eller är detta verkligen något som tar så lång tid? Är det någon här som tycker att detta verkar vara en rimlig tidsåtgång, om inte vad är rimligt?

Känns kanske som att jag bråkar för småsummor men är så innerligt trött på dessa ohederliga metoder. Hade jag gjort så i min bransch hade jag inte haft många kunder kvar...

Tänk på att inköp av material oxå är något som hantverkare inkluderar. Räkna då på hur lång tid du tror det skulle ta för dig att åka till en handel och göra samma inköp. All "övrig tid" som är din, ska med.

Tycker dock själv det är viktigt att sådan tid oxå specificeras.

Känns inte helt orimligt om man summerar tiden för arbetet med att lägga upp dig som kund, skriva, skriva ut och skicka faktura, göra anmälan till nätägaren, restid och inköp av material.
Det är klart att det är möjligt att det är avrundat uppåt något, men jag har sett betydligt värre fall än detta.

• Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.