2 544 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Fiber i rör ?
Vi ämnar nu draga in fiber, strax bredvid min anslutning i gatan har jag en trädgårdsbelysning som har en matning från elcentralen, denna matning ligger i ett 50 mm gult plaströr. Är det tillåtet att köra in fibern i detta rör för att därmed slippa gräva upp trädgården ?
Ja, eftersom fibern inte är av ledande matr är det inga problem. Om du kan få i en fiber i röret är inte säkert, du bör har en "slang" i det gula röret så att det enkelt går att "blåsa in" fibern. Det brukar ofta bli problem när man ska dra i nya ledningar i rör/slangar som redan har kabel i sig. Den nya kabeln brukar ha en tendens att linda sig runt den befintliga och då bli fastlåst.
En variant kan vara att dra ur matningen till belysningen med en drag tråd infäst i kabeländan. Sedan drar man i hela " paketet " bestående av el kabel + fiber.
Vilken metod man väljer beror på avstånd och vilka skador en grävning orsakar i trädgården.
Kabelsmörj medel underłätter dragningen.
Vilken metod man väljer beror på avstånd och vilka skador en grävning orsakar i trädgården.
Kabelsmörj medel underłätter dragningen.
Oftast är det ju en tunn fiberduct på 9mm som ska in i huset så det torde inte vara några problem att få i den i befintligt 50mm rör. Ducten är också av lågfriktionstyp vilket underlättar. Men elmont har en poäng i att det ofta trasslar in sig så att dra ur befintlig kabel och dra i både samtidigt är ingen dum idé. Det underlättar om du i framtiden skulle behöva byta något.
Får du fiber via Telia så drar de inte in fibern i ditt gula rör.
Då hade du tur....
Och vad skulle motiveringen vara för det?? jag har vid ett flertal tillfällen lagt gula rör för telegubbarna oc det har aldrig varit problem när man talat om vilket rör dom ska använda. Men vet dom inte om det kan det väl bli lite problen när dom letar sitt oranga och inte hittar nått.
Jag tror att när det gäller fibernät så kan det ha att göra med vem som äger fibern på tomten. Om det är fibernätsoperatören så vill de kanske inte att fibern ligger inuti en slang som ägs av nån annan.
Ja, det brukar vara Skanovas huvudargument.
De var dock väldigt medgörliga när de fick ett avtal uppsagt värt ett par miljoner för bredbandsutvecklig när de började krångla om att de bara kunde använda sin egna kanalisation. Efter den vändan gick det så bra så att använda den kanalisation som de blev anvisade
De var dock väldigt medgörliga när de fick ett avtal uppsagt värt ett par miljoner för bredbandsutvecklig när de började krångla om att de bara kunde använda sin egna kanalisation. Efter den vändan gick det så bra så att använda den kanalisation som de blev anvisade
Skanova och deras entreprenörer har varit glada för befintlig kanalisation på egna tomten om den går rätt väg för dem. De flyttar inte gärna sin grävning för att utnyttja befintliga rör, men om allt annat är lika så har de gärna använt den.
Klicka här för att svara