Bor i en hyresrätt där denna dosa sitter på väggen: IMG_5644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5643.jpg
Skapa konto

Jag ska måla om och funderar på om jag kan ta bort den då den inte verkar vara i bruk. Jag frågar här då varje ärende med hyresvärden är en månadslång process. Det verkar vara någon form av sensor men till saken hör att det sitter en annan dosa på väggen som verkar vara mer nyligen installerad. Den visar innertemp och luftfuktighet och jag tänker mig att denna kanske har ersatt den bruna dosan som jag vill ta bort. Vad tror ni?

IMG_5645.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Hej kolla om trådarna går någonstans annars skruva ner o spara den ifall den behövs senare av hyresvärd. Har du kollat om ngn granne har likadant?
Med vänlig hälsning / Fredrik

Hej, ja trådarna går in i väggen och väggen har ett uppborrat "dos-hål" som måste spacklas igen. Därför lite problematiskt om den måste dit igen. Har varit inne hos en granne med en likadan lägenhet men där sitter ingen brun dosa. Jag har testat att dra ut kablarna och inget verkar hända vad jag kan märka..

Ok. Jag skulle då ta ett dos lock o täcka hålet och tapetsera på locket. Då kan du lätt sätta tillbaka prylarna om det skulle behövas

borde vara straffbart att måla / tapetsera över doslock. bättre att ta bort locket måla runt sedan måla locket och sätta tillbaka.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L
Den bruna dosan, är jag så gott som 100% säker, är en inomhustempgivare.

Så enda frågan är vad den styr/styrde. Har du vattenburen värme så kan den styrt en shunt vid värmeanläggningen.
Borde funnits en utomhustempgivare också. Många gånger klarar man en OK styrning med endast utomhustempgivare.

Och bra att veta i detta då du skriver att detta är en hyresrätt.
Även om det är jobbigt så bör värden godkänna även om du vill måla om och i samma ärende kan du ju fråga om denna dosan.

Det skapades en liknande tråd för några veckor sedan med exakt lika dan "Landis & Gyr"-givare, där föreslogs att den TS skulle spänningsmäta trådarna till givaren för att kontrollera om den var i drift eller inte.

Precis som snuttjulle skriver så bör/måste hyresvärden godkänna både ommålning och bortplockade av fast egendom.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.