Ställer frågan här också.
Jag skall montera 7st 6W Ledspottar i taket i köket men skall också ha en vanlig taklampa hängande över köksbordet. Nu är frågan hur skall jag lättast kombinera dem i en strömbrytare. Vill ha spottarna dimmbara, räcker att kunna slå av/på taklampan.
Jag har schneider exxact i övriga lägenhet så vore ju trevligt om det matchade.
Finns det någon strömbrytare som fixar detta eller behöver jag sätta en utanpåliggande ram för 2 olika strömbrytare ?

Dubbel Exxact brytare med fjäder monterad på ena tillsammans med tex en Eltako Dosdimmer bakom brytaren eller i eventuell takdosa.
Andra knappen enbart till taklampan.

Detta är under förutsättning att dina LED är på 230VAC och dimbara eller att dina LED sitter på dimbara drivdon.

tommib
Det är lite osnyggt att ställa samma fråga två gånger i olika delforum.
Se den andra tråden för svar...

• Gilla
slacker
  • Laddar…
anledningen till att frågan ställdes på 2 håll var att jag var tveksam till i vilken kategori den passade bäst. Och mina erfarenheter från tidigare forum säger att alla medlemmar sällan läser i alla kategorier vilket gör att det finns större chans till mer samlad kunskap. Så det var inte så att jag tvivlade på ditt svar tommib. Men om någon känner att det är fel att ha den på 2 ställe. Får gärna en moderator låsa denna tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.