Jag skaffade ett jordat eluttag ifrån Biltema av följande modell,

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Vagguttag-for-utomhusbruk-2000017399/

och blev rätt missnöjd med köpet. Det är ett helvete att jobba med uttaget och enkardelig kabel och jag betraktar anslutningsplintarna som undermåliga. Så jag blev rekommenderad att istället köra med ABB som visst skall vara det bästa märket. Personligen tycker jag att de skall hålla sig till sina trefasmotorer och enarmade banditer men jag lät gå och köpte ett eluttag av dem som ser ut ungefär såhär inuti:

http://www.installationsprodukter.se/images/netkit/Jussi/utanp__liggande_3_300x237_72dpi.jpg

Det som slog mig var att det finns inga skruvplintar utan det ser ut att vara någon form av snabbanslutning. Min fråga är följande; är detta en engångsgrej, dvs när man väl stuckit in kabeln i plinten så är den förbrukad, eller går det att ta isär och återmontera?

Det går att ta loss kablarna igen, man trycker in en liten "plastplupp" som släpper på en fjäder så länge du har pluppen intryckt.

K
Som Müssli skriver så kan man koppla ur ledaren utan problem!
Det "fina" med ABB är att petskyddet sitter i insatsen och ej på locket :)

O
Jag har inget emot Biltema... Men deras elprylar kan man låta ligga kvar i butiken.

Och att ABB skulle ha dom "bästa" uttagen kanske inte är helt säkert, Dom som många andra har helt OK uttag men dom som genom åren legat i topp när det gäller funktion och montagevänlighet är nog ELKO och Eljo.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Man kan inte jämföra Biltema med premium produkter såsom Eljo och Elko och ABB.

O
Om det verkligen krisar kan jag köpa kabel på Biltema... Men jag undviker det i det längsta... Uttag finns inte i min värld att köpa där...

Har nu monterat ABB uttaget och det är väldigt enkelt att genomföra installationen men jag kan inte säga att jag riktigt gillar plintarna. Hur vet man att man får ordentlig kontakt? Men en skruvplint och en rejäl skruvmejsel så vet man att det blir ordentligt tajt men inte här. Sedan saknas riktlinjer för hur mycket kabel som skall skalas innan man trycker ner den i plinten.

Det verkar som Percy Barnevik har ställt till det rejält i den firman. :)

Tycker egentligen inte att Biltemas elprodukter är av dålig kvalitet i sig men konstruktionerna är oigenomtänkta och designen borde itereras om ett par gånger... Jag menar det mesta är rejält, men det är "feldesignat" om man säger så.

DIN boxarna och kopplingsboxarna tycker jag har helt OK kvalitet faktiskt. Att exempelvis köpa en IP66 klassad skarvbox där, slänga ut innanmätet och ersätta med ett gäng WAGO-kontakter tycker jag inte är fel, om man gillar deras likgråa färg på grejorna. :D

Är det inte utmärkt på baksidan av ABB uttaget hur mycket som ska skalas ?

C
g00ey skrev:
Har nu monterat ABB uttaget och det är väldigt enkelt att genomföra installationen men jag kan inte säga att jag riktigt gillar plintarna. Hur vet man att man får ordentlig kontakt? Men en skruvplint och en rejäl skruvmejsel så vet man att det blir ordentligt tajt men inte här.
Jag har tidigare kritiserat plintarna på ABB-uttagen.

Nu verkar det finnas olika varianter på plintarna, men snabbkopplingsplintarna som sitter på uttagen som säljs på bl.a. Clas Ohlson är på gränsen till direkt farliga i kombination med en hempulare.

Det krävs väldigt mycket kraft för att öppna plinten och det finns inget som hindrar att ledaren stoppas in på fel sida om blecket. Rätt monterat innebär det förstås att ledaren sitter ordentligt, men risken är att den blir sittande helt löst på fel sida om blecket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.