Är på mina föräldrars lant ställe och de pratade om att sätta in luftvärmepump. Då det är en gammal central som är full finns det ju 2 varianter. Byta eller använda en befintlig grupp till även pumpen.
Då jag vet att rören kommer ut högt upp mot taket i nuvaranade central och det skulle vara näst intill omöjligt att få dit en ny så långt upp.
Snyggast och lättast vore ju en typ kabel list som man kan fylla ut utrymmet och ha lösa FK i denna. Nu är ju vad jag vet inte de vanliga listerna godkända för detta. Eller det kanske är OK på ett sådant ställe då det knappast är troligt att någon är där och fingrar.

Vore det inte bättere men utanpåliggande kabel i så fall ?

/K

jobbigt att dosa av rören och ha utanpåliggande typ 5 cm på kanske 4-5 rör. ;)

Trä på slang lr ek-skal på ledarna mellan rör o central?
Ek-skal blir ju nästan lika bra som en kabel.

En bild på det hela kan hjälpa.

//Patrik

Har inte möjlighet att ta bild då den nuvarande Centralen sitter på plats men jag vet att rören ut till den sitter lite blandat runt om och flera illa till så för at tfå dit en ny central behövs de förlängas. på något vis. Att försöka få dit en skarv över till slang går inte då böjen inte skulle gå att få in i väggen. Men försöker beskriva.
Liten avlång central ovanför mätartavlan men rör som mynnar bakom hela längden på den.
För att få dit en norm central måste den sättas blevid mätartavlan men då mynnar ju ett antal rör utanför. Och sedan för att snygga till det villman ha ner centralen i höjd med tavlan. Då kommer alla rör mynna utanför centralen. Kanske görbart att sätta små dosor över varje rör och dra kabel men att få det snyggt tror jag inte jag hittar någon som vill ta på sig. Därav tanken att ha någon typ av topp på central och åtsidan där man kan dra lösa FK. Går ju att bunta dem så det lätt syns vilka som går vart. Tänker mig typ en kanal som man skruvar locket på plats om det måste vara krav på att det inte ska gå att nå FK utan verktyg.

Du kan ju göra något liknande bilden i länken Bo gav, det blir bra och det finns tex ändstycken mm som kan göra det ännu bättre.

Okej, då förstår jag.
Jag tänker ju så här att har det fått plats en central där nu så borde det ju kunna få plats en normcentral också OM det är så att man struntar i t.ex. Hagers plastkapslingar och i stället riktar in sig på Eldons plåtkapslingar som är mer avlånga och därför bättre matchar storleken på vanliga gängsäkringscentraler.
Kan t.ex. en Eldon 2x26 mod passa?
http://www.eldon.com/DBQ252-sv_SE-Normkapsl_2x26mod_snabbansl.aspx

//Patrik

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
På grannforumet finns en bild på hur man använt en bred kabelkanal för att dölja kablarna längs upp.
[länk]
Snyggt.
Ungefär så jag tänkte men i mitt fall skulle det bli FK i listen om det går. Annars borde det gå att trä på slang så gott det går mot varje rör då det inte kommer behöva gå att dra om genom böjen som blir.
Tack för hjälpen. Nu vet jag att det går och får parata vidare med föräldrarna om att det går att få det snyggt bara de förklarar för elektrikern hur de vill ha det.

Det finns kabelkanaler som är godkända för FK.

Något tips på märke som är godkända för detta? Kollat runt lite snabbt på Elbutik och inte hittat nått man jag söker kanske dåligt.

Schneider har, t. ex E:nr 11 696 10. Vet inte om den är tillräckligt stor bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.