Hej
Har en strålkastare som är kopplad med stryckpropp i ett eluttag. Sladden är i vägen och jag tänkte att den kan byggas in i väggen och kopplas direkt inuti uttaget helt enkelt.
Går det bra?

tommib
Det beror helt på. Går gör det säkert men det är behörighetskrävande. Hur lätt det blir är en annan fråga. Bilder skulle hjälpa.

Jag antar nu att du pratar om att bygga in anslutningskabeln, inte själva strålkastaren.

tommib skrev:
Det beror helt på. Går gör det säkert men det är behörighetskrävande. Hur lätt det blir är en annan fråga. Bilder skulle hjälpa.

Jag antar nu att du pratar om att bygga in anslutningskabeln, inte själva strålkastaren.
Jo, jag menar bygga in kabeln i väggen med flexrör som går till dosan för uttaget. Då blir den permanent kopplad.
Så klart jag vill veta så att elektrikern gör rätt.

tommib
Borde inte vara några problem att ansluta en strålkastare fast men hur lätt det är beror givetvis på just dina förutsättningar. Jag skulle nog göra så att jag drog fram flexslang till en U56-dosa precis bredvid strålkastaren och sedan kopplade anslutningskabeln fast i den, med dragavlastning. Då blir ett framtida strålkastarbyte enklare.

Bra ide om strålkastarbyte möjligheter, tack.

Observera att den anslutningskabel som hör till strålkastaren är troligen inte godkänd för fast förläggning. Så skall den dras i rör/slang, så är det stor risk att kabeln måste bytas ut. Och dragavlastning är vikitigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.