4 235 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Led belysning i 220V kabel
Sida 1 av 2
Hej
Vi har fått ärva ett gammalt hus med en pool från 1970.
Belysningen I poolen är på 120V 150W Olagligt har jag förstått, inte äns jordfelbrytare.
Innan vi investerar I 12v Led poolbelysning så fösöker jag ta reda på om det kommer fungera.
Belysning kommer vara på 2x30 W
Kabeln är på 1,5 mm2 och 10 m till första lampan sen ytterligare 8 m till den andra.
Det lilla jag googlat fram så kan det bli problem ?
Vi har fått ärva ett gammalt hus med en pool från 1970.
Belysningen I poolen är på 120V 150W Olagligt har jag förstått, inte äns jordfelbrytare.
Innan vi investerar I 12v Led poolbelysning så fösöker jag ta reda på om det kommer fungera.
Belysning kommer vara på 2x30 W
Kabeln är på 1,5 mm2 och 10 m till första lampan sen ytterligare 8 m till den andra.
Det lilla jag googlat fram så kan det bli problem ?
Jag har ingen erfarenhet men min lösning när det kommer till dc brukar vara att sätta transformatorn närmare då grov kabel är så dyr. Men du ska göra en fast installation i anslutning till vatten och det är endast två armaturer så varför inte spendera någon tusenlapp på en godkänd installation?
Det betyder att du har en transformator från 230 V till 120 V antar jag. 120 V är nog för att det är mindre farligt än 230 V, används i USA bla.
Du kan ju enkelt installera en jordfelsbrytare i matningen till trafon, finns ju som passar i vägguttag så är det lagligt sen.
Du kan ju enkelt installera en jordfelsbrytare i matningen till trafon, finns ju som passar i vägguttag så är det lagligt sen.
Hittade denna uträknings sida
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
18 m 30w 12V = 10mm2
Så antar att det inte går med 1,5mm
Jordfelsbrytare känns inte riktigt 100%
Sätta drivdonet närmare är svårt då det är stenbelagt runt poolen, och elkabeln går inte I rör heller.
Ser ingen bra lösning på detta
Tack ändå
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
18 m 30w 12V = 10mm2
Så antar att det inte går med 1,5mm
Jordfelsbrytare känns inte riktigt 100%
Sätta drivdonet närmare är svårt då det är stenbelagt runt poolen, och elkabeln går inte I rör heller.
Ser ingen bra lösning på detta
Tack ändå
Det är väl mer spänningsfallet som är ett problem vid den kabeldragningen. Jag skulle nog prova ändå med befintlig kabel om den är omöjlig att byta.elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det beror ju på hur mycket spänningsfall armaturen tål. Om man väldigt grovt räknar 5A på hela trådsträckan (vilket ger ett alltför pessimistiskt resultat) så får du ca 2V spänningsfall. OM det vore 12v Halogen, så ger det en tydlig försämring av ljusstyrkan. Jag har sett en uppgift om att 3% spänningsfall till halogen ger 10% ljusbortfall.
En LED armatur borde vara mindre känslig för spänningsfall, eftersom den innehåller ett drivdon som omvandlar från konstant spänning (12V) till konstant ström, som själva LED komponenten vill ha.
Det borde finnas en angivelse om vilket spänningsintervall armaturen vill ha.
En LED armatur borde vara mindre känslig för spänningsfall, eftersom den innehåller ett drivdon som omvandlar från konstant spänning (12V) till konstant ström, som själva LED komponenten vill ha.
Det borde finnas en angivelse om vilket spänningsintervall armaturen vill ha.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Kan du peka på vilken regel som tillåter denna lösning? Vi vet inte exakt vilken slags belysning det handlar om i tråden, men allmänna regler för elmaterial i/vid bassänger kräver SELV max 12 V AC / 30 V DC med strömkällan minst 3.5 meter från poolkanten.Bert19 skrev:
Innebär den befintliga lösningen något problem? Om den var tillåten när den installerades så är den tilllåten ända tills man byter ut den.
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men det borde räcka med att installera en jordfelsbrytare för att göra lösningen säker. Om det skulle komma in fukt i lampan på något sätt så lär det ju antingen leda till en kortslutning (säkringen går, ingen brandrisk under vattnet) eller ett jordfel (jordfelsbrytaren löser ut). Vattnet i poolen är ju ledande, så det finns ingen risk att en människa kommer åt belysningarna och får ström genom kroppen utan om ett fel uppstår beror det säkerligen på vattnet.
Konstantströmsled borde funka utmärkt, drivdonet höjer ju upp spänningen så pass mycket att man får igenom den inställda strömmen.
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men det borde räcka med att installera en jordfelsbrytare för att göra lösningen säker. Om det skulle komma in fukt i lampan på något sätt så lär det ju antingen leda till en kortslutning (säkringen går, ingen brandrisk under vattnet) eller ett jordfel (jordfelsbrytaren löser ut). Vattnet i poolen är ju ledande, så det finns ingen risk att en människa kommer åt belysningarna och får ström genom kroppen utan om ett fel uppstår beror det säkerligen på vattnet.
Konstantströmsled borde funka utmärkt, drivdonet höjer ju upp spänningen så pass mycket att man får igenom den inställda strömmen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Även om gamla regler kanske tillät en skyddsseparerad matning eller liknande så har man funnit, troligen på goda grunder, att SELV är bättre. Så det beror ju på vilken säkerhet man vill ha... Varför en JFB inte räcker i sammanhang med en stor och blöt kontaktyta mot kroppen har vi behandlat i ett stort antal badrumstrådar, och det är inte heller tillåtet idag.
TS ska inte installera konstantströms-LED. Dessutom skulle jag gärna vilja se de armaturer som är gjorda för konstantström och levererar 30W..... Om inte drivströmmen är >1A så kommer drivspänningen på donets sekundärsida ändå vara för hög.pelpet skrev:Innebär den befintliga lösningen något problem? Om den var tillåten när den installerades så är den tilllåten ända tills man byter ut den.
I övrigt håller jag med Bo.S
Ja nog kan det vara så att jag har fel så jag mottar gärna en rättning. Kan inte tänka på allt hela tiden. Om man tänker sig att vattnet kommer i kontakt med 120V fas och någon tar i jord och vattnet så kanske det inte är bra.
30W konstantströmsled är väl inte omöjligt? 700mA blir väl ca 45 volt på en lampa. Kör man dem i ser blir det högre spänning.
30W konstantströmsled är väl inte omöjligt? 700mA blir väl ca 45 volt på en lampa. Kör man dem i ser blir det högre spänning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
En 120 volts installation kräver en transformator och vi får väl förutsätta att det är en fulltransformator och En JFB i vägguttaget har INGEN verkan, annat än fel på transformatorn. Vatten får rinna både in och ut ur armaturen JFB kommer inte att lösa.
Det är ju transformatorn som ger skydd genom sin galvaniska isolation.
Hur som, 12 känns trevligare än 120.
Protte
Protte
Kan man inte sätta en jordfelsbrytare efter transformatorn?prototypen skrev:En 120 volts installation kräver en transformator och vi får väl förutsätta att det är en fulltransformator och En JFB i vägguttaget har INGEN verkan, annat än fel på transformatorn. Vatten får rinna både in och ut ur armaturen JFB kommer inte att lösa.
Protte