Hej
Får inte mitt ställdon att fungera till min vattenburna golvvärme. Har ett LK minishunt system med ett 220v ställdon(NO)som skall styras av en Frico TKS16. Har kopplat in detta men får inte ställdonet att stänga, vad har jag gjort för fel? Kopplat enligt nedan. Fas till 2, nolla till 4, 7 till ställdon och brygga mellan 2o och 6. Bifogat kopplingsschema.
Får inte mitt ställdon att fungera till min vattenburna golvvärme. Har ett LK minishunt system med ett 220v ställdon(NO)som skall styras av en Frico TKS16. Har kopplat in detta men får inte ställdonet att stänga, vad har jag gjort för fel? Kopplat enligt nedan. Fas till 2, nolla till 4, 7 till ställdon och brygga mellan 2o och 6. Bifogat kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Mät med multimeter om du får fram spänning till ställdonet. Kanske en dum fråga, men: Du skriver "7 till donet", men andra tråden till donet, är den kopplad till nolla?
Du kan ju prova att koppla donet direkt ill fas och nolla. För att avgöra om problemet är med termostaten, eller med donet.
Du kan ju prova att koppla donet direkt ill fas och nolla. För att avgöra om problemet är med termostaten, eller med donet.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu ser jag inte din bifogade fil, men många ställdon har en funktion som gör att de står öppna en stund för att anläggningen skall gå att injustera vid större installationer.
Normalt stängda (NC) modeller
När matningsspänningen har slagits på och dödtiden gått ut öppnas* ventilen när ställdonsspindeln rör sig in mot
ställdonet. När spänningen bryts och hålltiden har gått ut kyls vaxelementet ner och ventilen stängs* av kompressionsfjäderns och ställdonsspindelns utåtgående rörelse.
Kompressionsfjädern håller ventilen normalt stängd (NC).
*Detta gäller för ventiler som stängs när ventilspindeln är nedtryckt.
Normalt öppna (NO) modeller
I normalt öppna modeller är ställdonets funktion den motsatta jämfört med i normalt stängda modeller
Normalt stängda (NC) modeller
När matningsspänningen har slagits på och dödtiden gått ut öppnas* ventilen när ställdonsspindeln rör sig in mot
ställdonet. När spänningen bryts och hålltiden har gått ut kyls vaxelementet ner och ventilen stängs* av kompressionsfjäderns och ställdonsspindelns utåtgående rörelse.
Kompressionsfjädern håller ventilen normalt stängd (NC).
*Detta gäller för ventiler som stängs när ventilspindeln är nedtryckt.
Normalt öppna (NO) modeller
I normalt öppna modeller är ställdonets funktion den motsatta jämfört med i normalt stängda modeller
Redigerat:
Tackar. Spänning går till donet när termostaten lyser vilket den gör när temp ska upp. Det jag inte förstår med detta är att då det är en NO så är den ju öppen utan spänning och det som borde få den att stänga är ju spänning men det ges ju från termostat när temp ska upp? Andra tråden på donet är kopplad till nolla
Plaggis. Dötiden på denna är 6min som jag förstår men inget händer efter 45min
Får kolla ikväll, låta det vara på en 30min borde väl vara tillräckligt för detta
Kollat genom att skruva upp termostat på max så den ger spänning hela tiden, då har ställdonet stängts och blivit varmt, så det verkar fungera. Det verkar mao som termostaten är felkopplad men förstår inte hur, tycker jag följt instruktionen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu flyttat från 7 till 5 och då fungerar, mycket mystisk eller så har jag missuppfattat helt, någon som vet? Tack för hjälpen dock
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


