Steg upp på morgonen för att koka min gröt, var lite kallt i huset eftersom jag inte tänt i pannan ännu så slog på Elbjörnen (2kw modell) och så gick proppen (10amp),
Bytte propp men eftersom jag ännu inte fått morgonkaffe glömde jag dra ur Elbjörnen innan jag bytte proppen.
Hann halvvägs uppför trappan innan jordfelsbrytaren löste ut, gick upp ,drog svärande ur Elbjörnen - gick ner slog tillbaka jordfelsbrytaren
Väl uppe i köket öppnar jag kylskåpet, lampan lyser då svagt som attan kanske 20% av normalt, lampor, köksfläkt etc som ligger på samma säkring fungerade inte heller.
Har testat att byta huvudsäkringarna(alla 3), jag ser att jag har 3 faser in på elmätaren och jag har dubbel/trippelkollat bytt säkringen som går till det strömlösa området.
Säkringen förblir hel, inget av uttagen på den berörda proppen fungerar, sätter jag dock på laddaren till min e-cigarett eller mobil (samma typ som till mobiler, micro USB kontakt) så fungerar den nu som snabbladdare både på mobilen och e-cigaretten - alltså laddningsstapeln tickar fort som attans mot vad den normalt ska göra.
Givetvis drog jag ur laddaren.
Det här ligger utanför mitt kunnande om el, det är trots allt 25 år sedan jag läste teknik och tillverkningen som tillval:what:

Jag verkar ju ha bakström nog för att driva en mobilladdare i turbofart men kan inte tända en vanlig glödlampa.
Fasfel? Nått som lossnat i skåpet? Säkringshållaren som lämnat in?
All annan ström i huset fungerar som vanligt det är bara det som försörjs av den specifika proppen som inte fungerar - säkring nummer 6 i min central, det blir väl andra säkringen på tredje fasen antar jag.
Det som är kopplat mot säkringarna 3, 9 och 12 fungerar, eller i alla fall 3 och 9, 12.an ligger mot elpatronen i accumulatortanken den är avstängd/trasig sen lååång tid tillbaka, finns separat strömbrytare till elpatronen ,den har legat i off-läge i minst 10 år - sen vedpanna installerades..

10A/10A/16A/10A
10A/10A/16A/10A
10A/10A/16A/10A

Så ser mitt skåp ut, proppen i fetstil är den berörda. De tre 16A går till spisen och den sista 10A på varje fas går till elpatronen. Sen har jag ett litet skåp vid sidan av med 2 10A automatsäkringar, som tillkom när badrummet byggdes ut samt jordfelsbrytare.

Har inte läst allt men det låter i första skedet som att en säkring innan ditt skåp har gått. Då kommer du kunna få ström igenom en 3fas apparat.

snuttjulle skrev:
Har inte läst allt men det låter i första skedet som att en säkring innan ditt skåp har gått. Då kommer du kunna få ström igenom en 3fas apparat.
Jag har bytt mina 3 huvudsäkringar och jag har 3 faser in i mätaren dom syns på displayen, ringde nätleverantören och dom gjorde en fjärrsökning och den visade även den att jag har 3 faser in så dom uteslöt att en propp gått i deras skåp ute på gatan.

Instämmer med snuttjulle.
I skåpet innan har nog en 25A gått.
Min elmätare säger då att den är out på displayen. På så sätt ser du vilken fas det är.

JKrister skrev:
Instämmer med snuttjulle.
I skåpet innan har nog en 25A gått.
Min elmätare säger då att den är out på displayen. På så sätt ser du vilken fas det är.
Jo men displayen visar ju att jag har alla 3 faserna..De övriga uttag som ligger på samma fas fungerar ju utmärkt.
Sladd som släppt i skåpet? Trasig säkringshållare?

Om en sladd har släppt i elcentralen, så borde inte kylskåpslampan lysa på "halvfart"
Det är nog något allvarligare fel. Men eftersom du har 230V på uttagen på säkring 3 så verkar det hela mycket konstigt.

nisse123 skrev:
Om en sladd har släppt i elcentralen, så borde inte kylskåpslampan lysa på "halvfart"
Det är nog något allvarligare fel. Men eftersom du har 230V på uttagen på säkring 3 så verkar det hela mycket konstigt.
Vad skulle i så fall ett allvarligare fel kunna vara?
Kabelbrott i uttaget där Elbjörnen satt när proppen/jordfelsbrytaren gick?
Har röva full imorgon och tänker knappast dra hit en elektriker under helgen med alla merkostnader det innebär så får bli först på måndag i så fall.
Ska jag låta proppen för nummer 6 sitta eller ska jag avlägsna den, eller bryta hela den fasen tills vidare?
Känns onödig att bryta hel fasen i och med att övriga säkringar på samma fas fungerar utmärkt.

Har du möjlighet att mäta med en multimeter? Kostar inte mycket att köpa om du saknar en.

Bob_the_builder
Kan det vara en flytande nolla, dvs en nolledare som släppt? Ligger något utanför JFB?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hempularen skrev:
Har du möjlighet att mäta med en multimeter? Kostar inte mycket att köpa om du saknar en.
Har en jag ska rota fram i garaget och mäta med imorgon.

Bob_the_builder skrev:
Kan det vara en flytande nolla, dvs en nolledare som släppt? Ligger något utanför JFB?
Njepp allt ligger innanför jordfelsbrytaren eller ska göra det i alla fall, ska öppna centralen och knäppa en bild imorgon. Inte läge att bryta strömmen just nu och roa sig med det i ficklampans sken medan regering och 3 barn får sysselsätta sig själva i värmeljusens sken.
Har dragit en förlängning så har el i kylskåpet och till köksfläkten, det galopperar inga panikbaciller.

Försök att rota fram multimetern omgående!
Vissa elfel ska min inte vänta med att undersöka, i värsta fall måste ni ringa in en jourelektriker för att åtgärda felet.

Demmpa skrev:
Försök att rota fram multimetern omgående!
Vissa elfel ska min inte vänta med att undersöka, i värsta fall måste ni ringa in en jourelektriker för att åtgärda felet.
Jo men det här kan vänta, stor risk att jag ringer in någon på jour klockan 8 på kvällen..
Har tagit ur den aktuella proppen, tar in en elektriker på normaltaxa om jag inte fått ordning på det tills på Måndag.
Det brinner ingenstans, jag saknar ju bara ström i taket i köket/matsalen efter jag drog förlängning till kyl och köksfläkt.
Misstänker att byggare Bob är på rätt spår här ovanför.

Jo, det är just flytande nolla som är oron här. Jourelektriker var ingen skämt direkt.

Du har då allt mellan 0 och 400 volt på ena fasen. Brandrisken är överhängande i så fall. Dessutom brukar de materiella skadorna vara betydande.

Flytande nolla bör åtgärdas omedelbart risken är stor att el/elektronik utrusning går sönder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.