• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
panodil skrev:
Här kan du köpa en :x
[länk]
Den är elektronisk tyvärr. Sitter en liten högtalare i den och spelar mp3:or. Hade varit skönt för öronen med ett gammalt original om det går att få tag på. Någon kanske har en liggandes över efter någon renovering?

Ja, jag har en sån och den är mekanisk. Det var därför jag tyckte att du kunde köpa den :)

Nu till inkoppling av den. Säg att jag ska koppla in en utanpåliggande väggtrafo till dörrklockan som sitter 10cm från en dosa i väggen, men vill inte ringa en elektriker bara för detta. I dosan sitter WAGO-plintar för fas och nolla med lediga hål i. Vad för material ska jag använda då?

Min tanke är en snutt EKK 3x1,5mm och kanske ett doslock med sladduttag?
http://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9082060308510.jpg

Behöver den även klamras fast i väggen eller fästas i dosan eller trafon på något vis?
http://www.elonline.se/public/img/user/Klocka ringlednings trafo.jpg

Tycker du tänker helt rätt. Jag hade satt en eller två klamrar.

Fast är det bara 10cm mellan doslock och trafo så behövs ingen klammer. Avstånd upp till 200mm är godkänt utan klammer. Dock kanske det är estetiskt snyggare med en klammer, annars kanske det ser "hobby" ut, men det är iallafall godkänt utan.

Lätt att kabeln inte ligger där man vill annars :)

Ett doslock som du skruvar fast är nog att föredra också.

Husägaren87 skrev:
Avstånd upp till 200mm är godkänt utan klammer.
Stämmer verkligen det? Hade man klammat en EKLK eller liknande med max avstånd på 20 cm hade det inte sett klokt ut... På förra firman sa man att det är max 30 cm avstånd mellan fästpunkterna som gäller, vilket låter mer rimligt.
Dock finns ju även krav på att fast installerad kabel ska sitta fast. Det låter skumt att det skulle vara ok med en oklammad EKK mellan ett doslock och en apparat oavsett hur kort sträckan är, om det inte handlar om 1-2 cm förstås.

Müssli skrev:
Stämmer verkligen det? Hade man klammat en EKLK eller liknande med max avstånd på 20 cm hade det inte sett klokt ut... På förra firman sa man att det är max 30 cm avstånd mellan fästpunkterna som gäller, vilket låter mer rimligt.
Dock finns ju även krav på att fast installerad kabel ska sitta fast. Det låter skumt att det skulle vara ok med en oklammad EKK mellan ett doslock och en apparat oavsett hur kort sträckan är, om det inte handlar om 1-2 cm förstås.
Kan stämma det också, tror inte det finns självklara regler dock, bara föreskrifter som säger diverse saker. Själv hade jag nog aldrig gått över 250mm, sen börjar det bli lite långt. Men den kabeln mellan doslocket och trafo hade jag inte klamrat.

friedland trafo-dosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev som enligt bifogad bild. Kabeln sitter fast rätt ordentligt iom kröken i doslock och förskruvningarna i trafon. Är det ändå motiverat med ett par klammer mot väggen? Den grön/gula i 3G1.5 EKK är kopplat till skyddsjord i dosan via en WAGO men slutar avklippt i ytterhöljet på kabeln i trafoänden. Finns ingenstans att koppla in den i trafon. Men det är riktig skyddsjord hela vägen dit.

Behövs ingen jord i trafon då den är dubbelisolerad (symbolen fyrkant i fyrkant). Sätt ek klammer i mitten om du vill. Kabeln sitter väl på ~2.20m så inte speciellt tillgänglig.

Om man ska vara petig borde kabeln vara något längre så att den kan gå inte i transformatorn i rät vinkel rakt underifrån. Det ser inte snyggt ut när den går snett in. Det bör gå att böja till befintlig kabel också. Ett klammer skulle inte vara fel heller eftersom kabeln annars inte har någon dragavlastning alls.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.