Har ett litet dilema.

Ska sätta ett uttag på en ledning i krypgrunden.
Har en manöverbrytare där som går till en KULO där man splittar upp i tre med hattar.

Vill alltså lägga in en till tråd efter manöverbrytaren ser tre alternativ.... vilket är bäst? Något otillåtet?
1. Lägga dubbla kablar utifrån manöverbrytarens plintar
2. Skarva samma 4 st ledare i KULO boxen.
3. Skarva med ytterliggare en KULO box på en av de frångående ledarna efter KULO.

Om du med "KULO" menar en kopplingsdosa så är detta den naturliga platsen att förgrena en ledning på. Det blir då en femte kabel i den dosan så den kanske behöver bytas till en större, speciellt om det verkligen är en kulodosa för dessa är endast tillåtna inomhus.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Har en varmgrund. Men som du säger så är det faktiskt en IP66 klassad. Dvs ingen kulo.

Okay ska köpa på mig några WAGO toppklämmor med 5 uttag.
Är tre st 3G ledare in nu och blir snart 4. Känns som bästa lösningen.

Kan verkligen tycka att elen som är fackmässigt dragen vid husbygget håller tveksam standard. EKK kabel i grunden känns inte som optimalt när den bara är i rör bitvis. Hade velat ha gnagskydd.

Redigerat:
Ser du tecken på gnagarskador då? Det kan gå att förlägga kabel så att mössen inte tuggar på dem om du har vertikala ytor att montera den på. Annars krävs stålrör eller EKPK-kabel. EKLK är ett litet mellanting som är bättre än ingenting.

Inga tecken på det.. men trodde det var krav....

Jag känner inte till något specifikt krav på gnagarskyddad kabel i krypgrund. Det finns bara allmänna regler om att kablar ska skyddas mot förväntad åverkan. Det nämns därför i foldern för elinstallationer i lantbruk eftersom det finns en hög risk där. Så länge du inte matar gnagarna så bör de hålla sig undan.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Enklast måste väl vea att lägga på i kopplingsdosan då ser man även hur det är gjort i framtiden.
Man får lägga dubbla ledare på en brytare OM brytaren är utförd för det men det brukar alltid bli lite trångt och knöligt.
Och gnagarskador har jag aldrig sett på ledningar i vanliga bostadshus, men det förekommer säkert. Men efter som jag inte stött på gnagarskador i bostadshus är det troligen rätt ovanligt och inget man normalt tar hänsyn till.

Jo men det där OM:et antar jag är om det finns terminaler för varje ledare. Nu blev de WAGO 4x toppklämma... funkade fint

Nu är det bara att invänta elektrikern!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.