Tjäna, håller på att hjälpa mor med att byta en lampa i taket.
problemet jag har ligger i kopplingsdosan Öppen kopplingsdosa med flera el-kablar i olika färger och en lös hängande kabel redo för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som framgår av bilden är den redigt belamrad med kablar. den högra kabeln skall kopplas ut och den löst hängande kabeln skall kopplas in.

frågor ang kopplingsdosan: hur sjutton får jag lös de relevanta kablarna? är det bara trycka på knapparna och dra? det är en beprövad metod redan, men kan hända att jag feg-drog eller att kablarna sitter fast med friktion mot varandra.

Svar mottages tacksamt

Nu känner jag inte igen just de kopplingarna, men det brukar vara att trycka, och dra i tråden. Det är ofta så att man måste trycka väldigt hårt, och dra hårt och vrida lite.

kabeln du skall koppla in, vad är det för typ? Svårt att se på bilden, men det ser ut att kunna vara en kabel typ lampsladd.

"Kopplingsdosan" är ett lamputtag och är bara avsedd för att max ansluta två ledningar för (2 nollor, 2 jord, 2 tändtråd) trådarna ska vara endera solida eller fåtrådiga och man får inte ansluta mångtrådiga ledare..
För att lossa trådarna trycker man ner "plastbiten" och drar, har man tryckt ner nog hårt lossnar trådarna enkel och utan våld. Det kan i bland hända att trådarna stoppats in lite snett och kan då bli lite besvärliga att få ut. I dom fallen kan man klippa av tråden och vrida den fram och tillbaka på samma gång som man drar och trycker ner "plastbiten.

Om det är gjort för 2 trådar/anslutning, så är det ju fel redan när det är 3 st. Enklast och troligen rätt enligt regelboken, är att koppla ur den icke önskvärda kabeln och sedan sätta lamppropp på nya ( mångtrådiga?) kabeln och använda uttaget.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.