Hej! En riktig nybörjare fråga som jag hoppas någon har tid att svara på.

Jag har flyttat in i en ny lägenhet (byggår 2014) och den som har flyttat ut har av någon anledning skruvat bort alla takdosor. (Ni får ursäkta mig om jag inte kan de rätta namnen på alla eltermer). Igår skruvade jag tillbaka dem (dvs kopplade sladdarna i kopplingsplintarna och skruvade fast dosorna) och nu funkar alla förutom i hallen där jag har ett problem.

Det sitter två uttag i taket, jag kan kalla dem för A och B. I uttag A hänger det tre kablar, dvs noll, fas och jord (blå, grå och gulgrön). I uttag B finns fyra kablar, dvs noll, jord och två stycken fas (grå).

Jag kopplade först A (med 3 kablar) och det funkade. Sedan försökte jag koppla B. I dosorna jag använder (kvarlämnade så de har suttit i taket tidigare) finns det två plintar var för fas, jord och noll. Nu blev jag osäker på hur jag skulle göra med de två gråa kablarna (fas). Jag kopplade dem till var sin plint i dosan och den lampan fungerade (yay!), men nu funkar inte uttag A längre.

Hur borde jag koppla uttag B? Det enda jag kan komma på är att ta både grå sladdar i en av plintarna. Jag blev tvungen att åka hem till mitt nuvarande ställe igår innan jag kunde prova det. Vore bra att få veta hur jag ska göra innan jag slöser mer tid på att bara gissa.

Gissa aldrig med el.

Ska uttag a styras med samma strömbrytare som uttag b? För mig låter det som att grå är tändtråd som kommer från strömbrytaren. Denna går först till b och är sen vidarekopplad till a. OM det är så måste de två grå kortslutas på ett bra sätt vid uttag b. T.ex. I plint på ditt uttag om det finns plats för två trådar där. Annars med klämma, typ wago och en tredje liten grå stump till uttaget.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag vet inte 100 om de ska styras med samma strömbrytare (eftersom jag tänkte inte på det när jag var i lägenheten innan den innan mig flyttade ut och tog ner alla dosor) men jag tycker det verka mest logisk utifrån placeringen i hallen att man kan tända både lampor med samma strömbrytare. Det finns plats för både i plinten så jag ska prova ditt förslag senare idag när jag är tillbaka i lägenheten.

Tack så mycket för svaret!

Det låter spontant som att de två grå i uttag B ska ligga på samma plint, och att helt enkelt den ena av de grå i B, går vidare till uttag A.

Har du något att mäta med? Eller iaf en elpenna?

Morgan Thomas skrev:
Jag kopplade dem till var sin plint i dosan och den lampan fungerade (yay!), men nu funkar inte uttag A längre.
Menar du att lamputtag A fungerade när du kopplade in det, utan att du hade rört nånting i B, och att A slutade fungera efter att du kopplat in B? Hur kan det komma sig? Var det två grå sammankopplade?

Är det två lamputtag i samma rum det handlar om? Vilken av A eller B ligger närmast elcentralen eller strömbrytaren, dvs går det att gissa från vilket håll de båda uttagena matas? Om B ligger närmare så är ju en god gissning av fasledaren ska skarvas. Men detta ska man ta som en hypotes. Genom att se anläggningen kan man ibland vara så säker på hur det ska vara att man kan prova.

Tydligen använder det grå som fastråd här vilket är lite ovanligt.

Nu har jag provat och jag kommer att försöka få tag i en elektriker :/

Bo, det finns två strömbrytare, en nära A och den andra nära B. B-uttaget är närmast elcentren. Både strömbrytare styr både uttag.

När jag började hängde det tre sladdar ner från A och fyra från B. Det ligger förresten en ihopsnurrad vit kabel upptryckt i dosan, om det är relevant eller inte vet jag inte. Jag började med att koppla A, provade och det funkade. Sedan provade jag att koppla in B.

Kopplingsplinten i min dosa för fas (P) har två ingångar. När jag kopplade de grå sladdarna till varsin P ingång i plinten fick jag B att fungera (igår) men inte A. Detta var utgångsläget idag.

Idag provade jag att kortsluta enligt förslaget ovan. A fungerade men inte B. Då provade jag att sätta tillbaka sladdarna i var sin ingång (i B) vilket var hur det var när jag började idag (och B fungerade). Nu funkar fortfarande A men B funkar inte alls. Vid detta läge insåg jag att jag borde aldrig fundera på att byta karriär till elektriker. Iaf jag har testat med elpenna och det finns ström i både av de grå sladdarna. Så jag vet inte om det finns mer jag kan göra utan att jag borde vända mig till en proffs.

Finns ju hundra frågor att ställa här, men jag börjar så här.
Strömbrytarna: en eller två knappar?
Återfjädrande eller vanliga knappar?
Om det är vanliga knappar och ej återfjädrande:
Kan du med hjälp av knapparna på strömbrytarna bryta/stänga av någon eller bägge gråa trådarna i B utan att de är sammankopplade? Vilken/vilka i så fall?
Kan du med hjälp av knapparna på strömbrytarn bryta/stänga av den grå tråden i A? Vilken/vilka i så fall?

Du gör helt rätt i att ta hjälp om du är osäker. Om förra ägaren gjorde något så ovanligt som att skruva ned alla lamputtag så vet man ju inte vad mer de ställt till med. Men kanske är det så enkelt att de har målat taket?

Det kan annars inte vara komplicerat att reda ut detta. Om man förstår ett enkelt kretsschema för att få en lampa att lysa med ett batteri och en strömbrytare, då kan man också lösa detta. Om det är en trappkoppling med två strömbrytare så är det lite mer komplicerat med ändå enkelt att reda ut genom att rita upp kretsschemat.

Det som många kanske upplever som svårt, det är att gissa sig till vad som är vad och att mäta, för det är svårt utan erfarenhet. Man kan ju säga att du har "mätt" upp detta fall genom att koppla in lampor utan att lyckas dra slutsatser, för du vet inte hur kretsschemat kan se ut. Och det är samtidigt bra att systematiskt kunna göra detta prov och dokumentera villkoren för dem. Jag får fortfarande inte ihop under vilka villkor du lyckats få A att först fungera och sedan inte fungera och slutligen fungera igen, inte B heller...

En elektriker kan i många fall titta sig omkring och bilda sig en så klar uppfattning att han med säkerhet kan säga hur dessa trådar ska kopplas in. T.ex låter det på din beskrivning nu (två strömbrytare) som att det finns en kopplingsdosa någonstans. Normalt görs sådana kopplingar i takdosor men i ditt fall har man tydligen valt en annan modell. Så, den enkla vägen är då att titta i dessa dosor. Från din beskrivning låter det som att de två grå i dosa B ska kopplas samman. Det kan ju finnas praktiska moment här som ställer till det, att du på något sätt misslyckas rent praktiskt?

Du kan säkert reda ut detta med hjälp härifrån. Börja med att ta foton av båda takdosorna och båda strömbrytarna. Rita scheman som beskriver vad du har kommit på. En multimeter är bra att ha, köp en!

Rör ingenting med strömmen på, är du osäker - bryt huvudströmbrytaren först.

Men det ska kännas bekvämt. Annars är det värt en timme av en yrkesman.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.