Hej, ja är hyffsat ny inom detta med hus och el osv.
kan grunderna och lite därtill.
men iallafall till funderingen.

Va ute i garaget och mätte lite för ska montera upp nya lampor i taket.
jag mätte på 3 st strömuttag på 3 olika positioner i garaget.
och fick därefter olika värden på alla också.
Strömuttag 1: 386 V~
Strömuttag 2: 525 V~
Strömuttag 3: 460 V~

För mig känns det som att nått inte stämmer men ja kan ha fel.
Ja lär mig gärna nya saker så har ja fel så förklara gärna :)
 
Hur mätte du? Har du saker inkopplade i uttagen som fungerar? Som du säkert vet ska det vara ca 230 V mellan fas och nolla i ett uttag. I ett trefasuttag har du ca 400 V mellan fas-fas.

Jag gissar på dåligt mätverktyg eller dåliga batterier.

Om du verkligen har dessa spänningar i uttagen, stäng av dessa grupper i centralen och ring en elektriker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mät mellan hålen i ett vanligt uttag som fungerar, vad blir det då?
 
mätte i dem 2 hålen på uttaget. allt fungerar som det ska. får prova byta batteri i multimeter annars får ja ringa elektriker :)
 
Fixa fungerande Fluke, mät igen.
 
Mäter du momentanvärde? Det är högre än effektivvärde (som skall vara 230 V i ett vanligt vägguttag).
 
Mäter du rätt värde med samma instrumentinställning på andra ställen i huset? Ställt instrument på växelspänning?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.