2 515 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
500V i strömuttag?
Hej, ja är hyffsat ny inom detta med hus och el osv.
kan grunderna och lite därtill.
men iallafall till funderingen.
Va ute i garaget och mätte lite för ska montera upp nya lampor i taket.
jag mätte på 3 st strömuttag på 3 olika positioner i garaget.
och fick därefter olika värden på alla också.
Strömuttag 1: 386 V~
Strömuttag 2: 525 V~
Strömuttag 3: 460 V~
För mig känns det som att nått inte stämmer men ja kan ha fel.
Ja lär mig gärna nya saker så har ja fel så förklara gärna
kan grunderna och lite därtill.
men iallafall till funderingen.
Va ute i garaget och mätte lite för ska montera upp nya lampor i taket.
jag mätte på 3 st strömuttag på 3 olika positioner i garaget.
och fick därefter olika värden på alla också.
Strömuttag 1: 386 V~
Strömuttag 2: 525 V~
Strömuttag 3: 460 V~
För mig känns det som att nått inte stämmer men ja kan ha fel.
Ja lär mig gärna nya saker så har ja fel så förklara gärna
Hur mätte du? Har du saker inkopplade i uttagen som fungerar? Som du säkert vet ska det vara ca 230 V mellan fas och nolla i ett uttag. I ett trefasuttag har du ca 400 V mellan fas-fas.
Jag gissar på dåligt mätverktyg eller dåliga batterier.
Om du verkligen har dessa spänningar i uttagen, stäng av dessa grupper i centralen och ring en elektriker.
Jag gissar på dåligt mätverktyg eller dåliga batterier.
Om du verkligen har dessa spänningar i uttagen, stäng av dessa grupper i centralen och ring en elektriker.
Mät mellan hålen i ett vanligt uttag som fungerar, vad blir det då?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Fixa fungerande Fluke, mät igen.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Mäter du rätt värde med samma instrumentinställning på andra ställen i huset? Ställt instrument på växelspänning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden