Hej!

Tänkte att jag skulle höra här på Byggahus.se om det finns någon kunnig elektriker som kan hjälpa mig med en liten fråga jag har angående inkopplingen av en ny spånsug jag köpt till hobbyn..

Det är nämligen så att den kom med en liten sladd stump, med totalt fyra sladd som är namngivna med PE, L1, L2, L3.. (se gärna bilden)

Då detta är en spånsug är det viktigt att motorn går åt rätt håll, varför jag då köpte en fasvändare (stickpropp).. I denna stickpropp finns totalt fem hål att stoppa ner sladd i.. (se gärna bilden igen).. I plasten är det även märkt med det som jag skrivit och passande nog står det L1, L2, L3, men sen finns det ett N och en jordsymbol.. nu är ju alltså min fråga, var ska jag stoppa in min PE sladd? I N:et eller i den med symbolen?

De andra sladdarna borde väl förslagsvis tryckas ner i där det står L1, L2, L3..

Ta gärna en titt på schemat som jag även laddat upp här.. Färgerna på sladdarna kanske ej överensstämmer med Sveriges (EU:s?) färgval men det kan bero på att maskinen är tillverkad i Österrike..

Tackar på förhand för hjälpen!!

Hand som håller en röd fasvändare med anmärkningar för L1, L2, L3, N och jord anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
trefas

Elektriskt kopplingsschema för trefasmotor med beteckningar L1, L2, L3, PE och fasvridningssymboler.
Skapa konto
schema

Bild på fyra avskalade elkablar märkta med PE, L1, L2, L3, för inkoppling av spånsug.
Skapa konto
kablar

PE ska du koppla till jordsymbolen och N lämnar du tom. Skulle du sen upptäcka att motorn går baklänges får du skifta plats på två av faserna dvs något par av L1-L2-L3. Enda du ska vara noga med är gul-gröna PE till rätt plint med symbolen.

Ser nu att du har handske med möjlighet att skifta riktning så då är det ju inget problem med det.

Redigerat:
  • Gilla
anr145
  • Laddar…
GK100 skrev:
PE ska du koppla till jordsymbolen och N lämnar du tom. Skulle du sen upptäcka att motorn går baklänges får du skifta plats på två av faserna dvs något par av L1-L2-L3. Enda du ska vara noga med är gul-gröna PE till rätt plint med symbolen.
Skulle jag behöva vända gör jag väl bara det genom att vrida på de två pinnarna tack vare att det är en fasvändar stickpropp jag köpt? Behöver alltså inte ändra något i sladdväg?

Inte elektriker, bara allmänt händig.

En trefasmotor (i alla fall inte din) behöver inte nån nolla, därför har du ingen nolla (N) i maskinen.
Skyddsjorden (Protective Earth) ska kopplas till jordsymbolen, dom tre faserna till L1,L2,L3, klart.

Starta maskinen så kort tid du kan, bara så den precis börjar snurra, och kolla om den snurra på rätt håll.
Snurrar den på fel håll så skifta på 2 fasledningar, t.ex. L1 & L2, klart.

Att inte låta maskinen gå upp i full fart med fel rotationsriktning är för att undvika maskinella skador, vet inte om impellern på en spånsug kan ta skada av detta, mer ett allmänt tips.

Lycka till
/Jan

• Gilla
anr145
  • Laddar…
anr145 skrev:
Skulle jag behöva vända gör jag väl bara det genom att vrida på de två pinnarna tack vare att det är en fasvändar stickpropp jag köpt? Behöver alltså inte ändra något i sladdväg?
Ja så är det jag la inte märke till att du hade sån propp först.

Tack för hjälpen kopplade in den idag och allt gick bra så tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.