Hej,

Har en fundering, som jag inte löst efter sökande på forumet. jag har en 20mm slang från centralen till 2 apparatdosor, där det kommer vara envägsuttag för TT och TM, min elektriker sade att jag skulle dra 2 fastrådar till den första dosan, och därefter gå med den ena fasen vidare till den andra dosan (dosorna är ihopmonterade), dessa uttag kommer alltså dela samma nolla och jord, vilket är ok eftersom man tar olika ingående faser till de två uttagen. Min fråga är då: får man göra så här? Och ska fastrådarna vara olika färg eftersom de går i samma slang? Men de blir ju olila uttag, fast med samma nolla och jord... bringa gärna klarhet över detta :)

Du får inte dra två faser i samma rör.

Hur ansluter du en spis isåfall? med tre rör?

Fördelad flerfasgrupp som det blir i det här fallet är godkänt, men bör undvikas om det är möjligt.

Fasledarna ska ha olika färg.
Tydlig uppmärkning samt tvåpolig säkring rekomenderas! Skarva gärna nolla och jord separat från uttaget i den första dosan också.

• Gilla
Patmark och 5 till
  • Laddar…
Som jag uppfattar TS beskrivning så handlar det om en helt vanlig tvåfasgrupp och då får man självklart ha båda faserna i samma rör.
Om det är möjligt så ska man absolut använda en tvåpolig säkring till denna grupp för att undvika att någon av misstag bara bryter den ena fasen i gruppen.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
VikHe skrev:
Hur ansluter du en spis isåfall? med tre rör?

Fördelad flerfasgrupp som det blir i det här fallet är godkänt, men bör undvikas om det är möjligt.

Fasledarna ska ha olika färg.
Tydlig uppmärkning samt tvåpolig säkring rekomenderas! Skarva gärna nolla och jord separat från uttaget i den första dosan också.
Jag tolkade det som att det bar två faser till två olika saker som skulle drivas. Att dra fler faser till en spis är inte samma sak.

Gabbe1 skrev:
Som jag uppfattar TS beskrivning så handlar det om en helt vanlig tvåfasgrupp och då får man självklart ha båda faserna i samma rör.
Om det är möjligt så ska man absolut använda en tvåpolig säkring till denna grupp för att undvika att någon av misstag bara bryter den ena fasen i gruppen.
Det är ett uttag för en torktumlare och ett för tvättmaskin. Jag kan ha missförstått min elektriker men när jag föreslog att dra två faser i samma rör fick jag som svar att det är en "polsk" dragning som inte är ok. Varför kan jag dock inte förklara.

Varför inte dra i grövre kablar och sätta en fas till båda maskinerna med större säkring?

Exsicco skrev:
Varför inte dra i grövre kablar och sätta en fas till båda maskinerna med större säkring?
Kanske för att undvika ojämn fördelning. Bättre att lägga maskinerna på olika faser.

• Gilla
Andreas117
  • Laddar…
Det är rätt vanligt att man splittar en två eller tre-fasgrupp. Speciellt till tvättmaskin och torktumlare. Är helt ok vad jag förstår. Det ska märkas upp i centralen, och helst ha två eller trepolig dvärgbrytare.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Korrekt, det är alltså två faser som skall till var sitt uttag, de delar slang fram till den första dosan, där ena fasen sticker vidare till det andra uttagets dosa (som sitter sida i sida med den första dosan). Det är 2,5mm kabel, antar att det skulle räcka för båda med 16A, men som sagt så snedbelastar det ifall man startar båda samtidigt, när TM ska värma vattnet. Det jag i första hand undrar om är färg på fastrådarna, men båda är ju enfas till varsitt uttag, olika färg används väl bara då fler faser kopplas till samma förbrukare? Såsom brun+svart till induktionshäll eller brun+svart+vit till trefas elmotor. Min elektriker är allt annat än polack, och det var han som sade att jag bra kunde dra i två faser i samma slang, för att spara på slang och nolla/jord kablar antar jag. Här på Åland är elektrikerna mera avslappnade till att låta husets herre koppla och dra, för att sedan besikta och kontrollera :) men ifall man gör så, ska det alltså vara tvåpolig säkring?

Du får ha vilka färger du vill på faserna, men inte blå, gulgrön, röd. Svart och brun verkar mest normalt i detta fall, beroende på hur resten av huset är draget. Men du kan också ha två bruna eller två svarta, men då får du hålla reda på vilken som är vilken på något annat sätt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det finns flera postningar hör som går igenom när och hur man får använda två och tregasgrupper till enfas laster. Sök på "splitta trefasgrupper". Vid nybyggnad undviker man om möjligt den lösningen, mest för att man normalt inte behöver den. Vid ombyggnad är det där vanligt.

Det speciella (särskilt i hemmiljö) är att man vill minimera risker i samband med byte av t.ex. vägguttag. Därför får man t.ex. inte använda blindplintar på uttag för att koppla vidare övriga faser eller gemensam nolledare. Detta är annars helt normalt på kontor. Bäst är om man delar upp grupperna i en kopplingsdosa, innan de används. Annars bör ledningar skarvas bakom apparaten och inte kopplas vidare på uttaget. Vidare bör (ska?) gruppen skyddas av en flerpolig säkring. Jag är osäker på om en jordfelsbrytare är tillräckligt skydd kombinerat med enpoliga säkringar.

Det blir ännu viktigare om man har blandade flerfaslaster och enfaslaster. Det undviker man helst.

Färgerna är de vanliga, brun för L1, svart för L2 och grå för L3.

• Gilla
Tosse och 1 till
  • Laddar…
Det är en fullt normal lösning med en tvåfasgrupp i ditt fall. Använd olika färger på fastråden, t.ex brun och svart. Det spelar ingen roll om uttaget i sig får en lite udda färg som fas.

Ang tvåpolig säkring så beror det på, det är inget krav. Man får tänka på vad som kan hända när man byter ett uttag. Eftersom det inte kräver behörighet så gäller det att inte krångla till någonting och försöka göra förutsättningarna så säkra som möjligt. Man vill t.ex kunna ha det så att det räcker med att slå ifrån en (1) säkring för att göra bytet säkert.

Kan du sätta en tvåpolig säkring så är det bra, det är den bästa lösningen för det innebär ju endast en (1) "vippa" att manövrera så det kan inte gå fel.

Om det inte går så är nästa alternativ att använda första apparatdosan som kopplingsdosa som fördelar trådar till de två uttagen. Varje uttag ska alltså endast ha tre trådar till sig. N och PE fördelas med icke öppningsbara toppklämmor i dosan. Man ska alltså inte skarva några ledare på uttagets terminaler. Detta förhindrar att N och PE bryts under arbetet med att byta ett uttag så att innehavaren överlever även om man inte begriper att slå ifrån båda säkringarna. Så här bör man göra i vilket fall, även med tvåpolig säkring.

• Gilla
Gabbe1 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Exsicco skrev:
Du får inte dra två faser i samma rör.
Det är klart man får.

Uttala dig inte så kategoriskt om något du inte vet.

Exsicco skrev:
Jag tolkade det som att det bar två faser till två olika saker som skulle drivas. Att dra fler faser till en spis är inte samma sak.
Man får absolut driva olika saker med de olika faserna.
Man får t.o.m ha flera olika grupper i samma rör, men någonstans här börjar min gräns gå för vad jag anser vara olämpligt, även om det inte är förbjudet.

Redigerat:
  • Gilla
KNR och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det här är plättlätt.
Ett rent standardförfarande att dela upp en flerfasig grupp till enfasobjekt.
I just detta fall är det en väldigt bra och trevlig uppdelning då enfasobjekten är av liknande karaktär och hör liksom ihop och matningen går till samma ställe och är inom ett avgränsat område.
Det kan typ inte bli bättre än såhär för uppdelning av två eller trefas-grupp till enfaslaster.

Utförande.
Som skyddsjord och nolla ska det vara gulgrön och blå, inget annat. (Nu snackar jag alltså i Sverige)
Som fasledare används annan färg, gärna två färger. I ett äldre hus ska man verkligen undvika röd, då det kan misstas för skyddsjord, jag tycker man gärna undviker den öht.
De vanligaste färgerna att använda idag för två faser är svart och brun. Men det är som sagt tillåtet med lite vad som helst, får även vara samma.

Tvåpolig säkring är inte alls något krav, men naturligtvis är det ingen nackdel. Går det att ordna så är det bra.
Skulle det vara blandat flerfasig och enfasig belastning är dock tvåpolig säkring ett krav. Dock ska man sky sådan blandning av enfas och flerfaslaster som pesten, tycker jag. (tja, i vissa speciella fall är det dock OK).

Och så slutligen, gör gärna uppdelningen till enfaslaster i en separat kopplingsdosa, går inte detta, eller är olämpligt dela upp i första apparatdosan med separata kopplingar bakom uttaget, precis som flera skrivit.
Ta två st 4-poliga Wago 773, eller 3- el 4-polig helacon som du sätter inkommande nolla resp jord i, sen korta stumpar av blåa och gulgröna trådar till respektive uttag.
Fasledarna drar du dock lämpligtvis oskarvade direkt till uttagen.

• Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.