tommib
Skulle bara vilja tillägga att jag skulle dra ut den tredje fasen också och sätta ett uttag någonstans i närheten för strykjärnet... Enkelt gjort och att gå från tvåfasgrupp till trefasgrupp är väldigt billigt i jämförelse med att dra en helt ny grupp någonstans.

Jag skulle tagit en trepolig dvärg men jag är ju lite astenisk av mig.

Mikael_L
Lite märkning att det är flerfasig grupp med enfasobjekt är inte dumt.

Häromdagen skapade jag denna gruppförteckning.
Och så sitter det en dymoremsa runt nolledaren i dosorna där dessa två grupper samsas, med texten "OBS 2-fasgrupp".
Gruppförteckning för elektrisk central med markering för tvåfasgrupp och enfaslast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

edit:
I det fall TS har, en delad grupp för TM+TT är det inte säkert att jag skulle varit lika noggrann, ty där är ett sådant här arrangemang nästan förväntat. :)

Självklart skulle jag skrivit om 2-fasgrupp på gruppschemat om det ändå skulle skrivas ut ett. Men om det redan fanns ett befintligt gruppschema så är det inte säkert jag skulle skriva ut något nytt.
Utan bara plita ner på rätt rader:
TM - 2-fasgrupp
TT - 2-fasgrupp

Och nöjt mig så.

Redigerat:
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det är klart man får.

Uttala dig inte så kategoriskt om något du inte vet.

Man får absolut driva olika saker med de olika faserna.
Man får t.o.m ha flera olika grupper i samma rör, men någonstans här börjar min gräns gå för vad jag anser vara olämpligt, även om det inte är förbjudet.
Som jag skrev var det min elektriker som sa att det inte var ok. Kategorisk eller inte så är det här ett forum där många skriver felaktigheter ibland och det fantastiska med det fria ordet är att dessa felaktigheter rättas till av (ibland ödmjuka) proffs ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ibland vet inte elektrikerna själva.

Minst lika ofta så förenklar man nog lite, istället för att förklara varför just denna grej är så olämplig (men kanske helt OK i vissa andra fall) så säger man bara "Nej!, så är det inte tillåtet att göra!"

Exsicco skrev:
... så är det här ett forum där många skriver felaktigheter ibland och det fantastiska med det fria ordet är att dessa felaktigheter rättas till av (ibland ödmjuka) proffs ;)
Ja en av styrkorna med byggahus är det stora medlemsantalet och så många riktigt aktiva skribenter. Och här finns det folk inom varenda profession här i landet (tror jag allt) och rena felaktigheter brukar sällan stå emotsagda någon längre tid.

Redigerat:
Perfekt, då får det bli så då! Har redan tvingat i två bruna, därav ursprungsfrågan, det var då ingen fröjd... finland och sverige har för övrigt näst intill identiska ellagar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.