Jag ska installera led light lister i min vinkällare. Varje ledlist ska vara 36 cm långa med varmvit sken de ska seriekopplas i 11 delar/enheter och dimmas med Eltako. Ledlisten fästas under trappsteg i en spiraltrappa av gjutjärn. Listerna lödas med grå färgad sladd ca 80 cm längd mellan varje ledlist. Det finns en apparatlåda som kan dölja transformator.
Bifogar nedan några foto så att ni kan ser hur det ser ut.
Någon som har tips på prisvärd list som fungerar med Eltako dimmer?
Tack på förhand! /Lajla
Bifogar nedan några foto så att ni kan ser hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på prisvärd list som fungerar med Eltako dimmer?
Tack på förhand! /Lajla
Snyggt!
Angående LED-lister så är de parallellkopplade i nästan samtliga fall då de vanligen drivs med konstantspänning och inte konstantström. Du kan hitta mängder med billiga lister på t.ex. Ebay om du söker på LED strip warm white. Drivdon är lite lurigare beroende på hur du har kopplat. I mitt fall hade jag inte möjligheten att ha en potentialfri knapp till drivdonet så jag fick välja ett kraftigt drivdon från Clas Ohlsson som kunde dimmas på primärsidan. Det är inget jag rekommenderar då dimmerkurvan blir lite tokig (händer inget, händer inget, händer inget, nu dimmar den... lite...). Om du har möjlighet så rekommenderar jag starkt att du väljer ett drivdon som kan dimmas i sig, t.ex. denna http://www.elbutik.se/product.html/mdr45-dimtrafo-12v-45w?category_id=1268 som kan dimmas med både potentialfri knapp och 1-10V styrning (så att du kan få en traditionell vridfunktion med ett 1-10V reglerdon).
Varför måste det vara just Eltako dimmer?
Angående LED-lister så är de parallellkopplade i nästan samtliga fall då de vanligen drivs med konstantspänning och inte konstantström. Du kan hitta mängder med billiga lister på t.ex. Ebay om du söker på LED strip warm white. Drivdon är lite lurigare beroende på hur du har kopplat. I mitt fall hade jag inte möjligheten att ha en potentialfri knapp till drivdonet så jag fick välja ett kraftigt drivdon från Clas Ohlsson som kunde dimmas på primärsidan. Det är inget jag rekommenderar då dimmerkurvan blir lite tokig (händer inget, händer inget, händer inget, nu dimmar den... lite...). Om du har möjlighet så rekommenderar jag starkt att du väljer ett drivdon som kan dimmas i sig, t.ex. denna http://www.elbutik.se/product.html/mdr45-dimtrafo-12v-45w?category_id=1268 som kan dimmas med både potentialfri knapp och 1-10V styrning (så att du kan få en traditionell vridfunktion med ett 1-10V reglerdon).
Varför måste det vara just Eltako dimmer?
För detta skulle Hide-a-lite MDR 45/60 vara ett perfekt drivdon beroende av om det är 12/24V LED-lister. Det kan regleras med 1-10V eller pushdim. 1-10V är att föredra om du ska styra det från Eltakos styrsystem. Ska du bara dimra med en återfjädrande knapp + Eltako kan du lika gärna skippa Eltako-pucken och använda pushdim-funktionen i drivdonet.
Hide-a-lite har även riktigt bra LED-lister men de tar duktigt betalt för dem.
Hide-a-lite har även riktigt bra LED-lister men de tar duktigt betalt för dem.
Xerolight som jag länkade till är i princip samma drivdon.... annan märkning bara...
Något att se upp med vad gäller push-dim på det drivdonet är att den kräver en potentialfri knapp, dvs du måste hålla isär den från resten av installationen.
Något att se upp med vad gäller push-dim på det drivdonet är att den kräver en potentialfri knapp, dvs du måste hålla isär den från resten av installationen.
Aah, kollade aldrig länken men spännande med brandade produkter. Antar att båda kommer från TCI's fabrik.
Sorry för off topic.
Sorry för off topic.
Hej Killar, Tack för svar... Blir dock inte klokare på era svar. Som sagt jag är inte någon expert på området och var kanske otydlig i vad jag ät ute efter.
Vi har dragit eluttag till adapter som placeras i apparatlåda under övre trappsteget för led-listen. Eluttaget är kopplat till en Renova återfjädrande tryckknapp på väggen i köket. Tryckknappen är dragen till elskåpet med Eltako Universal Dimmer Switch FUD14. Vad jag ska köpa är en led-list (varmvit sken) som kan kapas till 36 cm och sammanfogas i 11 delar. Led-lister är lite av en djungel, så jag tar gärna emot tips på prisvärd list och adapter.
Vi har dragit eluttag till adapter som placeras i apparatlåda under övre trappsteget för led-listen. Eluttaget är kopplat till en Renova återfjädrande tryckknapp på väggen i köket. Tryckknappen är dragen till elskåpet med Eltako Universal Dimmer Switch FUD14. Vad jag ska köpa är en led-list (varmvit sken) som kan kapas till 36 cm och sammanfogas i 11 delar. Led-lister är lite av en djungel, så jag tar gärna emot tips på prisvärd list och adapter.
Det som är är att din dimmer fud14 är till för 230v led, vilket inte led lister är (dom är oftast 12 eller 24v likström) finns 230 led lister men det är fåtal typer.
Så det du bör göra är att från tryckknappen gå med två trådar till där du ska ha drivdonet + dom tre du antagligen har i uttaget.
http://www.elbutik.se/product.html/mdr45-dimtrafo-12v-45w?category_id=1268
Det drivdonet kan du använda då (samma som länkades tidigare (den med 24v) och använda typ dessa listerna
http://www.hidealite.se/Produkter/I...D_IP20/2195985-2471184.html?variantId=2471129
Som du kan kapa varje 35mm och den är 12.5 w per meter list och listen blir ca 4m så blir det 50w som drivdonet klarar.
Så det du bör göra är att från tryckknappen gå med två trådar till där du ska ha drivdonet + dom tre du antagligen har i uttaget.
http://www.elbutik.se/product.html/mdr45-dimtrafo-12v-45w?category_id=1268
Det drivdonet kan du använda då (samma som länkades tidigare (den med 24v) och använda typ dessa listerna
http://www.hidealite.se/Produkter/I...D_IP20/2195985-2471184.html?variantId=2471129
Som du kan kapa varje 35mm och den är 12.5 w per meter list och listen blir ca 4m så blir det 50w som drivdonet klarar.
Klicka här för att svara