Har ett gammalt uthus/verkstad troligen från 1700-talet, vilket skall elektrifieras. Inget märkvärdigt - en utelampa, arbetsbelysning ovanför en hyvelbänk och ett "vägg"-uttag för småmaskiner.

För att inte störa det gamla utseendet av byggnaden funderar jag på ett gammalt, begagnat "proppskåp" ("normcentral med proppar" eller vad det nu heter med facktermer).Vi har t.ex. ett vanligt, gammalt proppskåp i själva bostadshuset (= torp). (Elen till uthuset kommer direkt från efter Vattenfalls mätare - alltså inte via centralen i bostadshuset - om det nu skulle ha någon betydelse).

Men så tänkte jag att det kanske finns andra fördelar med moderna normcentraler än att man slipper köpa proppar? För en tämligen okunnig, vad finns det för finesser med moderna normcentraler? Finns där apparater som man kan applicera som gör saker som är omöjligt med ett gammalt "proppskåp"? Jag har t.ex. en plan på att integrera solel (via batteri) till uthuset - finns där lösningar som bara är möjliga med en modern normcentral?

Andra saker? Kan man styra saker via normcentralen utom att de är säkringar mot överbelastning?

Jag förstår att ni som kan normcentraler gapskrattar när ni hör frågan. Men icke desto mindre: någon som kan lista några bra saker? Eller lämna en länk där man kan läsa mer?

hsd
Det finns nya proppcentraler att köpa
Du ska inte blanda in batterispänningar i en elcentral, det bör ligga på en egen central/automatikskåp

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Är det inte enklare att bygga in centralen i ett skåp i lämplig stil?

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
tommib
Enkelt uttryckt kan man säga att ett gammalt proppskåp bara är överlastskydd, medan en normcentral kan innehålla massa annat också, t.ex. kontaktorer eller reläer för styrning av saker. Jag skulle rekommendera att du sätter in en normcentral men välj då en i plåt och sätt en plåtdörr på den så smälter den in bättre. För extra diskretion kan man ju läcka den i någon mörkare färg. Eller bygga in den i ett skåp.

Ev solel bör som sagt kopplas separat och det enda som har från den delen till centralen är kabeln från växelriktare.

Edit: tvåa...

• Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
De är modulanpassade så du kan sätta in tex astrour, elmätare osv

Håller med hempularen. Du vill antagligen ha jordfelsbrytare (= "ett måste"), kanske timer eller fjärrkontroll för ytterlampa senare och om du då har en "gammal" central, så kommer du att få ett antal lösa kopplingsboxar istället.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
hsd skrev:
Det finns nya proppcentraler att köpa
Du ska inte blanda in batterispänningar i en elcentral, det bör ligga på en egen central/automatikskåp
Funderade på om det kanske finns speciallösningar. Har sett att det finns en s.k. prioriteringsswitch, vilken prioriterar mellan batteri- och nätdrift. Men jag antar att den sätts på inkommande nätelkabel till normcentralen tillsammans med inkommande från inverter/batterier och så puttar switchen in den el som prioriteras in normcentralen?

http://24volt.eu/butik/index.php?route=product/product&path=137_168_169&product_id=216

Tänkte att det kanske kunde finnas någon specialmodul för detta att sätta direkt i normcentralen; kanske även en inverter. Men nä, det låter ju tokigt.

sir_daniel skrev:
De är modulanpassade så du kan sätta in tex astrour, elmätare osv
Det låter ju som en god idé. Bättre än att ha ljuskällor med inbyggda skymningsrelä. Finns det mer saker än astrour/tidur och elmätare och jordfelsbrytare att bygga in?

hempularen skrev:
Är det inte enklare att bygga in centralen i ett skåp i lämplig stil?
Jo, efter alla svar börjar jag inse det.

HasseTeknik skrev:
Håller med hempularen. Du vill antagligen ha jordfelsbrytare (= "ett måste"), kanske timer eller fjärrkontroll för ytterlampa senare och om du då har en "gammal" central, så kommer du att få ett antal lösa kopplingsboxar istället.
Jo, inser det nu. Det är jobbigt att samtidigt gilla byggnadsvård och avsky det moderna samtidigt som man är tekniknörd. :)

När jag renovererar tillbaka det gamla torpet till 1880-tal så är ledstjärnan att om den gamle torparen som dog på 1910-talet skulle stiga upp ur sin grav och in i torpet, så skulle han undra; "har ni målat om?". Men efter ett tag skulle han hitta den lilla garderoben med inkommande el, fiber och en massa blinkande apparater.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Mmmmm. Jordfelsbrytare. Elektrikern som hjälper mig vill sätta jordfelsbrytare i själva huset (torpet) till köket och utebelysning. Det enda som är jordat. Och det blir en egen burk på väggen i köket som jag förstår det. Inte snyggt. Och det finns väl inga begagnade från 1940-talet? :)

Jo jordfelsbrytare är obligatorisk vid ombyggnad eller nyinstallation av el som i det här fallet.

Eftersom den här byggnaden tydligen matas från mätarskåpet direkt, så har du ingen nytta av den jordfelsbrytare som sitter i huvudbyggnaden.

Jordfelsbrytare har inget med att göra om saker är jordade eller inte. Det är en apparat som känner av om ström går "fel väg", ex. igenom dig. Dvs. en jordfelsbrytare räddar liv oavsett om en olycka sker i ett rum med jordad el eller inte.

Jordefelsbrytaren fungerar så att den mäter all el som kommer in i huset, och all el som lämnar huset via ordinarie matningsledningar. Om det då "saknas" ström, så bryter den. Den "saknade" strömmen går exempelvis från en apparat som fått ett fel på isolationen, genom den person som håller i apparaten och mot något jordat som en vattenledning. Dvs. den strömmen lämnar på något vis huset en annan väg än via ledningarna som huset matas med.

hempularen skrev:
Jo jordfelsbrytare är obligatorisk vid ombyggnad eller nyinstallation av el som i det här fallet.

Eftersom den här byggnaden tydligen matas från mätarskåpet direkt, så har du ingen nytta av den jordfelsbrytare som sitter i huvudbyggnaden.

Jordfelsbrytare har inget med att göra om saker är jordade eller inte. Det är en apparat som känner av om ström går "fel väg", ex. igenom dig. Dvs. en jordfelsbrytare räddar liv oavsett om en olycka sker i ett rum med jordad el eller inte.

Jordefelsbrytaren fungerar så att den mäter all el som kommer in i huset, och all el som lämnar huset via ordinarie matningsledningar. Om det då "saknas" ström, så bryter den. Den "saknade" strömmen går exempelvis från en apparat som fått ett fel på isolationen, genom den person som håller i apparaten och mot något jordat som en vattenledning. Dvs. den strömmen lämnar på något vis huset en annan väg än via ledningarna som huset matas med.
Tack!

Man kan inte sätta en jordfelsbrytare direkt efter mätaren i skåpet?

tommib
Jo, men då blir det svart på bägge ställena när den går. Risken är också att du måste byta matarkabeln till huset då den sannolikt är en fyrledare, vilket inte funkar efter JFB. Så ja, men gör inte så, det är mycket sämre.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det får bli en modern normcentral som jag bygger in i ett träskåp. Det blir bra.

Följdfråga. En elektriker kommer naturligtvis att göra inkopplingen och om jag inte säger något, så fixar han väl den utrustning som jag behöver. Nu råkar jag ha ett presentkort hos Bauhaus som jag behöver göra slut på innan det slocknar. Är de normcentraler (och tillbehör) som Bauhaus säljer av okey kvalitet? Märket är "Gelia".

https://www.bauhaus.se/elinstallation/normcentraler/skap.html?p=1

I sådana fall. Vilken storlek kan tänkas behövas? En ytterlampa. En taklampa. Punktbelysning ovanför arbetsyta. "Vägg"-uttag för småmaskiner (geringssåg) och laddning av batterimaskiner. Har ett trefas-uttag på utsidan och tror inte att det blir aktuellt med någon större maskin i det lilla uthuset (men vem vet?). Jag gissar att det räcker med det minsta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.