Någon som kan förklara vad märkningarna på denna porslinsockel betyder eller råkar veta vad en Ifö 52.713 är för lampa / har för klass?

Jag har flera kupor av både glas och plast som passar så vet ej hur orginal såg ut...

Ifö gör ju att man i det närmaste antar att den avsedd för badrum men frågan är om den även är ok utomhus tro (som jag behöver)?

Det är väl en vanlig lampsockel med gänga, finns med förskruvningar och passar utomhus, de utan förskruvningar är bättre innomhus.
Finns rak för tak och vinklad för väggmontage.

Protte

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Och med "förskruvingar" menar du gummibussningar för att föra i kabeln antar jag?

Jag trodde att lampor för utomhusbruk skulle ha någon speciell IP klassning etc tryckt på sig för at man skall vara säker att de är ofarliga att använda i fuktig miljö...

Suverän bild som visar tydligt vad som krävs.

Mitt behov ser ut som X1.

Kan man tro något om vad en sådan här gammal porslinssockel utan märkning som troligen är tänkt för badrum motsvarar?

Är det typen som är helt öppen baktill och med lamphållarens anslutningsskruvar synliga där håller den formellt IP 20. Men om du gör ett bra jobb med hur kablar kommer in tex helst utan att bryta sig in i porslinskanten och om man gör det i så fall nedåt skulle jag inte tveka att sätta den där länken visar IP X1. Men i formell mening är det inte korrekt dock i detta fallet inget som behöver innebära fara.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack - i detta fall är det som du gissar att den är öppen på baksidan. Jag skall sätta den i ett tak så kablarna kommer i ett rör ovanifrån. Låter med andra ord som det vore ok (om ej formellt rätt).

Ja det verkar som du har alla förutsättningar där om ledningar kommer ut bakom hållaren och det är ett skyddat ställe som tex skärmtak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.