35 981 läst ·
6 svar
36k läst
6 svar
Vilken färg får användas som tändtråd?
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Jag har en el central, ovanför den en dosa, till vänster om dosan en strömbrytare, till höger om dosan lysrörsarmaturer.
Jag har endast 1,5 kvadrat kabel (gul/grön, brun och blå.
Så jag drar ju gröngul och blå från elcentral vidare till dosan och vidare till lysrör. Sedan tar jag brun till dosa och (nu endast brun vidare till strömbrytare och DÄR!!! måste ju brun som är tändtråd byta färg till blå, (om jag inte vill köpa en kabel som är fyr ledare) Är detta ok? Kan tändtråden få va blå?
Jag har endast 1,5 kvadrat kabel (gul/grön, brun och blå.
Så jag drar ju gröngul och blå från elcentral vidare till dosan och vidare till lysrör. Sedan tar jag brun till dosa och (nu endast brun vidare till strömbrytare och DÄR!!! måste ju brun som är tändtråd byta färg till blå, (om jag inte vill köpa en kabel som är fyr ledare) Är detta ok? Kan tändtråden få va blå?
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Finns det någon vits att dra med grön/gul till lampknappen? tänker på jordfelsbrytare,gnagande möss och så............
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
så blå är altså ok sålänge jag drar kablarna utan på väggen?
Normalt nej men den finns ju redan i dom flesta kablar så då lämnar man den oansluten i "apparaten". Möss som gnager på elledningar i bostäder är rätt ovanligt och i miljöer där möss förekommer lite mer allmänt bör man använda en kabel med "metallskikt" typ EKLK. Samt genom förläggningssätt minimera riskerna.
Ps
Ja om det är tydligt hur det är gjort, dvs att man lätt kan se hur det är gjort.
Ps
Ja om det är tydligt hur det är gjort, dvs att man lätt kan se hur det är gjort.
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Tackar! Jag har nog eventuellt lite fem ledare över, det är väll helt ok att använda en sådan mellan dosa och strömbrytare och bara använda tändtråd tex brun (som byter till vit i strömbrytarn) och dra med grön/gul och sedan hoppa över blå och svart i kabeln väll.....
Eller egetligen kan jag fråga, får man alltid ha 5 ledarkabel och bara använda dom ledare som behövs, tex 3 till ett vägguttag, om man nu bara har sådan kabel hemma,,,,,,,,eller om elektrikern bara hadde med sig sånn för tillfället
Eller egetligen kan jag fråga, får man alltid ha 5 ledarkabel och bara använda dom ledare som behövs, tex 3 till ett vägguttag, om man nu bara har sådan kabel hemma,,,,,,,,eller om elektrikern bara hadde med sig sånn för tillfället
Klicka här för att svara