Jag skall snart koppla in mina poollampor och har stött på en utmaning...

Lampan ligger på 300W/12V och sträckan är lite över 10 meter. Rekommendationen är ju 6mm2 kabel men sedan läste jag att man inte rekommenderar att ha längre än 3 meter kabel. Vad jag vill slippa är att montera transformatorerna under pooldäcket men kanske måste bli så eller kan man använda någon annan kabel?

Mvh
Lars

Lite beroende på vad du har för typ av transformator, så kan det vara 2 faktorer som styr ledningslängden.

Moderna "elektroniska" transformatorer skickar ut kraftiga radiostörningar, därför har tillverkaren ofta en begränsning i ledningslängd angiven (ofta 2m). Detta för att det inte skall bli en alltför bra radiosändare. Observera att även radiostörningar kan bli farligt, i enklare fall sabbar det din egen TV mottagning, men om de är kraftiga nog så kan det störa en pacemaker hos någon som promenerar på gatan utanför.

Om det nu antingen är en traditionell järnkärnetransformator (borde kunna väga bortåt 50kg isåfall), eller en elektronisk med störfilter, så återstår den andra begränsningen. Spänningsfall.

Om vi tänker oss 6mm2 och 3m kabel, så får jag det till att du har ett spänningsfall på bortåt 4%. Enl en publikation om halogenlampor så räknar man med 10% lägre ljusflöde vid 3% spänningsfall. Du skulle alltså behöva gå upp till helt orimliga kabelareor om du skall driva detta på 10m avstånd.

Jag trodde att poollampor numera alltid var LED?

Enklast och billigast blir att byta till LED, kostar en tusenlapp och de passar i samma fästen som halgenlampan. Det brukar vara järnkärnetransformator till poollampor, och den kan du då sätta längre bort.

Jag har en 4G10 markkabel där jag parallelkopplat 2x10mm2 i marken som går ihop till 1x10 för kopplingen till transformatorn.

Jag har exakt 10 meter kabel.

Det har fungerat bra i 4 år nu och kabeln blir inte varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.