Hej!
Att byta en trappkopplad dimmer till en annan borde inte vara så svårt tänkte jag. Det är ju bara att titta hur det ser ut på den gamla dimmern och göra likadant på den nya.

Problemet är att dimmrarna inte ser likadana ut.

Den gamla har tre vita sladdar kopplade till sig varav två är sinuskurvor:

Gammal trappkopplad dimmer med tre inkopplade vita sladdar, otydlig märkning, monterad i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trådbundet väggmonterad ljusdämpare (dimmer) med tre vita kablar anslutna.
Skapa konto

På den nya dimmern är det en sinuskurva och två L_

Närbild av en ny trappkopplad dimmer från Schneider Electric med etikett och tomma kopplingsterminaler.
Skapa konto

Någon som vet hur man ska koppla eller är det lika bra att ge upp och kalla in en elektriker?

tommib
Det är bara att koppla likadant. Flytta kablarna en och en och sätt dem i samma ordning som de sitter i den gamla dimmern så blir det bra. Plinten med X kan du strunta i, det är en blindplint.

Att det är sinuskurva ut på nya dimmern spelar ingen roll, kopplingen beror på vilken ände av trappkopplingen den sitter i. Mellantrådarna ska alltid in på L/L och tändtråd eller fast fas ska in på sinuskurvan. På din gamla dimmer har man bara vänt på beteckningarna, som att dimmern ska sitta i matad ände.

Edit: Kunde inte föregående kopplare kostat på sig lite fler färger....

Tack! Då tror jag att jag vågar mig på att byta imorgon.

Och ja... man undrar ju onekligen hur föregående kopplare tänkte med färgvalet. :-/

Är inte ovanligt att man bara använder sig av en färg på tändtrådarna i kretsen. Dock kan man ju göra märkningar på kabeln för o underlätta för nästa person. Men det går ju fort att prova sig fram i detta fall tills det funkar 😊

tommib
Fast nu är det både mellantrådar och tändtrådar.
Man ska inte "prova sig fram tills det funkar", man ska veta vad man gör och varför. Vet man inte det ringer man en elektriker.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Aviation skriver ju att det går att prova sig fram "i detta fall" och då håller jag med. Det kan inte hända något mer än att trappfunktionen inte fungerar om man kopplar fel just i detta fallet. Riskfritt att prova sig fram med andra ord. :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Jag protesterar mot principen, inte mot detta enskilda fall. Dessutom är kopplingen så enkel att man bör förstå den om man tänker sig att man ska koppla el. Den är endast en tråd från en enkelpolig strömbrytare...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag håller med båda sidor. De förutsättningar och villkor som gör det ofarligt i just detta fall tappas lätt bort, om nu folk förstår dem från början. Sedan är det ju mycket enklare att koppla rätt från början :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ja man dka alltid va väldigt försiktig med just el. Men i denna typ av brytare om man inte har tillgång till mätinstrument kan man faktiskt prova sig fram. Självklart ska man bryta strömmen imellan bytena

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Nu är den nya dimmern på plats och allt gick bra! Tack för hjälpen.

När det kommer till el gör jag ingenting om jag inte är 100% säker. 90% säker räcker liksom inte, då är det bäst att fråga någon med mer kunskap och erfarenhet, eller anlita en elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.