Har ett problem. Tänkte att jag skulle komma lite billigare undan så jag beställde vad jag tyckte verkade bra led spottar från kina.
Det jag inte reflekterade över när jag beställde var att de är för 110v... suck.
Bifogar lite bilder, vad kan jag göra för att kunna använda dem med 220v? Alla tips mottages. Tack på förhand!
Det jag inte reflekterade över när jag beställde var att de är för 110v... suck.
Bifogar lite bilder, vad kan jag göra för att kunna använda dem med 220v? Alla tips mottages. Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju undra varför kortet är märkt 220V 5W . Är ju uppenbart felmärkt någonstans, så bäst är väl att ansluta 115V från t.ex. en vanlig järntrafo och se om det fungerar. Om inte, är lite avancerad felsökning (med 115V) nästa steg eller om kunskapen saknas - troligen en test med 230V, men då med risken att hela brinner upp.
Nu är ju jag inte så kunnig innom området men provade koppla in till en Power Supply som jag fått för massa år sedan. Det fungerade men den ger inte mer än 30v, vilket även syntes på spotten att den inte gick för fullt. Bifogar bild.
En tanke, kan man byta Led driver för att kunna köra med 220v? Som sagt jag har inte så bra koll... tyvärr...
En tanke, kan man byta Led driver för att kunna köra med 220v? Som sagt jag har inte så bra koll... tyvärr...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Oavsett om den går att köra på 230V eller ej, så ser den ut att ha alldeles för klena isolationsavstånd. Använd den inte!
Står det ingen märkning på lamporna? 32,7V och 60 mA , som du provat med ger ju 1,9W. Om du bara kan lista ut vad lamporna vill ha för drivning, så bör det finnas andra drivdon att sätta in istället för din 110V-variant.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du bara lägger på spänning sådär, är det stor risk att du bränner lampan, de flesta LED armaturer drivs med konstant ström, lägger du på en spänning som är något högre än tröskelspänningen, så blir strömmen "oändlig", och lampan brinner upp om inte strömgränsen är lämpligt inställd.
Nu är det väldigt enkel elektronik på adaptern du visar, så det är oklart om den lämnar en konstantström.
Nu är det väldigt enkel elektronik på adaptern du visar, så det är oklart om den lämnar en konstantström.
Tagit lite fler bilder. Står inget på själva dioden. Tack för all hjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår, spottarna kostade mig inte mer är 56kr st och har köpt så jag har 4 mer än jag räknat med att jag behöver så det är inte hela världen om 1st pajar.hempularen skrev:Om du bara lägger på spänning sådär, är det stor risk att du bränner lampan, de flesta LED armaturer drivs med konstant ström, lägger du på en spänning som är något högre än tröskelspänningen, så blir strömmen "oändlig", och lampan brinner upp om inte strömgränsen är lämpligt inställd.
Nu är det väldigt enkel elektronik på adaptern du visar, så det är oklart om den lämnar en konstantström.
Är det ett drivdon per lampa eller hur många lampor är det? Står ju 110V 3x1W på trafon.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vad uppger tillverkaren? hur stor effekt skall det vara på lampan?
Märkningen på trafon är märklig, 3x1w. Det skulle möjligen indikera att det är en trafo med 3 sekundärlindningar, vilket man rätt tydligt ser på bilderna att det inte är.
Märkningen på trafon är märklig, 3x1w. Det skulle möjligen indikera att det är en trafo med 3 sekundärlindningar, vilket man rätt tydligt ser på bilderna att det inte är.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Kortet ser rätt elementärt ut, borde gå att utreda vad det gör.
Nästan garanterat konstantströmsdrivdon, se de går att klippa bort och köra med ett bättre drivdon. Då är bara frågan vilken ström dioderna vill ha. Vanligaste på kina-led är 300mA vilket är väldigt svårt att hitta. Prova med 350mA och se vad som händer.
Edit: köp gärna ett drivdon med variabel ström, då kan du stega upp om det behövs. Det är dock troligt att det är 300-350mA.
Edit: köp gärna ett drivdon med variabel ström, då kan du stega upp om det behövs. Det är dock troligt att det är 300-350mA.
Redigerat:


