Har ett problem. Tänkte att jag skulle komma lite billigare undan så jag beställde vad jag tyckte verkade bra led spottar från kina.
Det jag inte reflekterade över när jag beställde var att de är för 110v... suck.

Bifogar lite bilder, vad kan jag göra för att kunna använda dem med 220v? Alla tips mottages. Tack på förhand!


Etikett med tekniska specifikationer för en LED-lampa, inkluderar SKU och strömförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-driver märkt 100-145V med synlig kretskort och kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-driver för 110V öppnad med synlig kretsuppställning och anslutningskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-spotlight avsedd för 110v på bord, inköpt från Kina, felaktig för 220v användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snabbkoppling mellan vit och svart ledning mot träbakgrund, diskussion om trafobyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ju undra varför kortet är märkt 220V 5W . Är ju uppenbart felmärkt någonstans, så bäst är väl att ansluta 115V från t.ex. en vanlig järntrafo och se om det fungerar. Om inte, är lite avancerad felsökning (med 115V) nästa steg eller om kunskapen saknas - troligen en test med 230V, men då med risken att hela brinner upp.
 
Nu är ju jag inte så kunnig innom området men provade koppla in till en Power Supply som jag fått för massa år sedan. Det fungerade men den ger inte mer än 30v, vilket även syntes på spotten att den inte gick för fullt. Bifogar bild.
En tanke, kan man byta Led driver för att kunna köra med 220v? Som sagt jag har inte så bra koll... tyvärr...

LED-spot ansluten till en digital Power Supply som visar 32.7V och 0.06A på displayerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LED-drivkrets med transformer och kondensatorer, elkablar anslutna, på närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oavsett om den går att köra på 230V eller ej, så ser den ut att ha alldeles för klena isolationsavstånd. Använd den inte!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Står det ingen märkning på lamporna? 32,7V och 60 mA , som du provat med ger ju 1,9W. Om du bara kan lista ut vad lamporna vill ha för drivning, så bör det finnas andra drivdon att sätta in istället för din 110V-variant.
 
Redigerat:
Om du bara lägger på spänning sådär, är det stor risk att du bränner lampan, de flesta LED armaturer drivs med konstant ström, lägger du på en spänning som är något högre än tröskelspänningen, så blir strömmen "oändlig", och lampan brinner upp om inte strömgränsen är lämpligt inställd.

Nu är det väldigt enkel elektronik på adaptern du visar, så det är oklart om den lämnar en konstantström.
 
Tagit lite fler bilder. Står inget på själva dioden. Tack för all hjälp.

Närbild av en elektronisk komponent med en gul diod och en röd kondensator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på en LED-diod på ett kretskort med synliga komponenter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en LED-diod på svart bakgrund utan synlig märkning, med röd och svart kabel lödd till polerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-diod monterad i armatur utan synlig märkning, röd och svart kabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en hand som håller en svart rund elektronisk komponent med en osynlig diod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hempularen skrev:
Om du bara lägger på spänning sådär, är det stor risk att du bränner lampan, de flesta LED armaturer drivs med konstant ström, lägger du på en spänning som är något högre än tröskelspänningen, så blir strömmen "oändlig", och lampan brinner upp om inte strömgränsen är lämpligt inställd.

Nu är det väldigt enkel elektronik på adaptern du visar, så det är oklart om den lämnar en konstantström.
Förstår, spottarna kostade mig inte mer är 56kr st och har köpt så jag har 4 mer än jag räknat med att jag behöver så det är inte hela världen om 1st pajar.
 
Är det ett drivdon per lampa eller hur många lampor är det? Står ju 110V 3x1W på trafon.
 
Det är ett drivdon per lampa, 1led per armatur
 
Vad uppger tillverkaren? hur stor effekt skall det vara på lampan?

Märkningen på trafon är märklig, 3x1w. Det skulle möjligen indikera att det är en trafo med 3 sekundärlindningar, vilket man rätt tydligt ser på bilderna att det inte är.
 
Kortet ser rätt elementärt ut, borde gå att utreda vad det gör.
 
tommib
Nästan garanterat konstantströmsdrivdon, se de går att klippa bort och köra med ett bättre drivdon. Då är bara frågan vilken ström dioderna vill ha. Vanligaste på kina-led är 300mA vilket är väldigt svårt att hitta. Prova med 350mA och se vad som händer.

Edit: köp gärna ett drivdon med variabel ström, då kan du stega upp om det behövs. Det är dock troligt att det är 300-350mA.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.