Måste du använda kroken i lamputtaget?
Annars så monterar du ett vanligt 230-uttag istället för lamputtaget, det finns envägs infällda, tvåvägs infällda med separat brunnständning, mm. Det är mycket enklare att göra än att bygga om lampan.

Om du fotar märkskylten på medföljande transformator så blir det lättare att hitta en ersättare med mindre fysiska mått. Det låter som om den är av mycket enkel sort där strömregleringen helt enkelt bygger på att den är klen effektmässigt. Malmbergs puck som det länkas till kommer på papperet att kunna ge för hög ström och det är oklart hur den beter sig vid sitt spänningstak. Du behöver ett drivdon som ger ung 150 mA och sådana kan bli svåra att hitta.

Jag misstänker att det är en vanlig enkel järnkärnetransformator med 24VAC ut.

Edit: detta baserar jag på DC-kontakten på reservslingan

Ja, jag var visst lite snabb där, den jag länkade är inte lämplig.

Däremot finns en del infällbara don med konstantspänning, om man hittar ett sånt på 24V skulle det kunna funka

Redigerat:
Det finns mindre pucktransformatorer som du kanske kan trycka ned i apparatdosan under lamputtaget. Det finns inget som säga att lamputtaget inte får gå på 24 V.

Hej!
Återigen tackar för allas engagemang!
Jag har dessvärre utanpåliggande montage av lamputtaget.
Jag blev eld och lågor då ni nämnde att det finns puckar för infällda montage. Nämner att en vig, smärt elektriker med lätthet kommer åt vp-slangarna som matningen är dragen i på vinden ovanför fönstren. Kanske kan man skarva in någon " puck " där?
Eller kan det finnas utanpåliggande lamputtag med en inbyggd transformator?
Mvh
Fredrik
Utanpåliggande vitt lamputtag placerat på en vägg nära taket, ovanför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser hela fönstret ut, så helst vill man ju slippa en synlig transformator som dinglar omkring.
Kökfönster på kvällen med spegling av lampor och en transformator på överlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på hur reglarna går så kan det i efterhand gå att montera en "senildosa"/rotdosa i fönstersmygen och då montera en infälld puck samt infällt uttag.
Eller så kan det gå att montera en kopplingsdosa på väggen/taket nära/över fönstret, det beror på hur befintliga flexslangen är dragen, i den kopplingsdosan går det sedan att montera pucken.

Men lägg då istället den befintliga transformatorn på vinden, så e ju saken biff!?!

Hej!
Aha!
Ja du menar alltså:
- att elektrikern kapar vp-rören och FK som går till lamputtagen på vinden och avslutar dem i eluttag.
- i eluttagen sätter han transformatorerna (jag ska ju ha tre lampor).
- transformatorns kabel till lampan kapas och skarvas med den FK som går till lamputtagen.
- lampan får en vanlig lamp-hane-kontakt.
...som jag kopplar in i uttaget!!!

Det borde ju var ok, eller?

Tusen atck för lösningsförslaget!!!!

Mvh
Fredrik

Typ så, sätt gärna en brandvarnare på vinden också. Gärna en som är kopplad till övriga brandvarnare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.