Väldigt många jul- och trädgårds-belysningar kommer med någon sorts svarta vattentäta kontakter som man skruvar ihop. Inte så dumt faktiskt. Det verkar finnas någon form av standard för dessa - stiftens form, storlek och läge m a p spänning och ac/dc. Jag tror mig ha sett en sådan - tror att det är DIN - men kan inte hitta den igen. Någon som kan bistå med en länk?

Pen

Enligt mig finns ingen standard, alla tillverkare utformar sina kontakter något olika så de inte passar mellan märkena. dessutom förekommer både 12V och 24V driftsspänning och både AC- och DC-matade slingor.

Att kontaktstyckena är smarta håller jag dock med om, speciellt de lite rejälare som tätar med en o-ring. Har funderat på om man även ska spruta in lite kontaktskyddsspray för att addera hängseln till svångremmen.

De "gamla" DIN-kontakterna fanns även de i olika utföranden 2-pol, 4-pol och 5-pol osv, men du kanske syftar på någon annan DIN-standard? Enligt mig är dessa två kontakttyper helt olika, men jag kanske missförstår vad du menar?

Du tänker nog på DIN högtalarkontakt och det stämmer att många tillverkare använder denna på sekundärsidan, bl.a. Markslöjd.

Tror han syftar på att rätt många julbelysningar använder en kontakt som är lik, eller identisk med DIN högtalarkontakter, med ett stift som är en bred flatkontakt, och ett runt stift. De är lika, men jag har aldrig undersökt om det är samma mått på stiften som i DIN kontakten.

Jag har testat på egna julbelysningar och det är samma kontakt, d.v.s. de passar i varandra.

Ja, de passar faktiskt i varandra. Jag trodde mig dock ha sett någon standard även för de vattentäta. Det är för få variationer mellan tillverkarna för att det ska vara helt utan standard får jag för mig. Men jag ser nu att jag har dubbla rundstift på både 12V AC och 24V AC trafos samtidigt som jag har en belysning med rund+flatstift på 24V AC (och hittar naturligtvis ingen passande trafo i lådorna).

Jag har faktiskt förlängt just en sådan utebelysning med en hemgjord sladd med gamla DIN-kontakter för högtalare för några år sedan, så i vissa fall funkar det. Det är ju ganska händigt om man har mer än 3 meter (eller vad de snåljåparna kostar på) till utegranen och inte vill ha 220-delen liggande ute i blötan.
Men om det är något slags standard vet jag inte, dock körde även IKEA förut med samma typ av kontakter förut när de hade belysningar med 12V halogenspottar i.

Till råga på allt verkar många av de billiga (classe, biltema, jula) ha gått över till 31V i år.

En baksida med din kontakterna är att det oftast är för dålig övergång mellan kontakt och sladd vilket gör att sladden bryts av precis utanför kontakten.

Ett alternativ är att byta till egna vattentäta kontakter, finns gott om billiga välfungerande vattentäta från kina

Jag tror tyvärr att Keexet har rätt i att det inte finns någon standard. Snarare finns det några få oslagbart billiga Kineser som tillverkar trafos eller gjuter kablar till alla. 12V/24V, ac/dc saknar betydelse. Dock borde ju DC kontakter alltid vara osymetriska.

För julens behov blir det nog att tillverka en adapter från dubbla rundstift till rund+flat med hjälp av en gammal DIN kontakt. Jag har dragit kablar med pågjutna dubbla rundstift i markrör till olika punkter i trädgården. Jag kan ju inte dra nya varje år bara för att det kommit en ny modell av belysning. Nästa miniprojekt blir att tillverka vattentäta adapterkontakter.

Elfa lagerför flera hundra olika vattentäta kontakter men jag kan inte hitta just den modell som används för julprylar.

Redigerat:
Så blev det. Med en stump billig vattenslang utanpå DIN honans studs så kan man få hyfsat tätt i kopplet och till och med gänga på tätningshylsan också. Inte IP 67 kanske, men det få duga i jul :)

• En svart vattenslang med en elektrisk DIN-kontakt och en tätningshylsa på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.