Hej.
Jag har två problem jag skulle vilja ha hjälp med, problem ett (Bild 1)

I vårat garage sitter det förutom lysrör i taket ledbelysning i form av glödlampor i lysrörsarmaturerna, till dessa är det kopplat strömbrytare typ dom som sitter i trapphus i hyreshus som lyser rött och som man tänder genom att trycka på dom.
En av dessa har nu gått sönder varför jag begav mig till affären och köpte en ny, men det fanns ju givetvis inga sådana gamla runda vi har, utan det blev en fyrkantig.
Problemet är att när jag kopplar in dom två trådarna på L nere till höger respektive UT uppe till höger (för övrigt bara dom två ställena det sitter skruv på) så fungerar strömbrytaren, men den röda lampan som ska lysa så man ser strömbrytaren lyser inte.

Kan det vara fel brytare, eller?

Närbild på en nyinstallerad fyrkantig strömbrytare med märkningar för kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problem 2:

Köpte samtidigt en dimmer som jag ska sätta där det idag sitter en vanlig brytare, "det är bara att koppla en fasen förbi och den andra in på L i mitten och ut på pilen (till vänster)" var förklaringen...
Tog ut den gamla brytaren och kopplade in den nya, men det funkade inte.....
Kan det bero på att kablarna satt i fel ordning, eller?

Instruktionsdiagram för anslutning av ledningar till en dimmerbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Uffe
 
  • Närbild av en öppen strömbrytare med anslutna ledningar och en schematisk bild av kretsen på enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problem 1

Ska den röda lampan lysa när det är släckt eller tänt?

Problem 2
Är det 2 eller 3 trådar till den gamla brytaren?
 
Enligt schemat, så måste du koppla en bygel mellan "pil in" och "L" för att strömbrytaren ska lysa när den är frånslagen. Det förutsätter då att indikatorlampströmmen har möjlighet att gå igenom lasten (lysrören), när brytaren är avslagen, Annars behöver du en N-ledare för att koppla in på "pil in", men då lyser indikatorlampan bara när brytaren är tillslagen.
Ett tredje sätt är att koppla Lin på "pil ut" , N-ledare på "pil in" och lasten på L, då lyser indikatorlampan alltid.

När det gäller dimmern, så borde det fungera att koppla som du föreslagit.
 
Redigerat:
nisse123 skrev:
Problem 1

Ska den röda lampan lysa när det är släckt eller tänt?

Problem 2
Är det 2 eller 3 trådar till den gamla brytaren?
1. Den röda lampan ska lysa jämt, utom just när du trycker på knappen, det är en "vippknapp" som bara slår till ett relä.

2. Det finns två plus en jordsladd.
 
HasseTeknik skrev:
Enligt schemat, så måste du koppla en bygel mellan "pil in" och "L" för att strömbrytaren ska lysa när den är frånslagen. Det förutsätter då att indikatorlampströmmen har möjlighet att gå igenom lasten (lysrören), när brytaren är avslagen, Annars behöver du en N-ledare för att koppla in på "pil in", men då lyser indikatorlampan bara när brytaren är tillslagen.
Ett tredje sätt är att koppla Lin på "pil ut" , N-ledare på "pil in" och lasten på L, då lyser indikatorlampan alltid.

När det gäller dimmern, så borde det fungera att koppla som du föreslagit.
Jäkligt konstigt om man ska vara tvungen att koppla en bygling då det inte finns skruvar för att sätta en kabel på mer än 2 ställen...
 
"jordsladd" -- är det skyddsjord PE eller nolla N ? Båda benämns ibland felaktigt för enbart "jord".

Menar du att det bara finns 2 terminaler? I så fall måste ju "pil in" vara internt byglad.

Du skriver att den driver ett relä (troligen med timer då), men om det bara är manöver, så är ju frågan om det är 230V eller något annat. Är det en glimlampa ( med förkopplingsmotstånd) eller vilken sorts lampa är inbyggd?
 
Redigerat:
Vilken manöverspänning har reläet? Det kanske vill ha 12 - 24 V och lampan i strömbrytaren är avsedd för 230 V.
 
Problem 1
Är du säker på att lampan får ordentlig kontakt när du sätter dit täckramen o vippan?

Problem 2

Är det bara 2st trådar inkopplade på gamla brytaren, så ska den ena in på L
och den andra in på sinuskurvan med pil på nya dimmern.
 
Redigerat:
HasseTeknik skrev:
"jordsladd" -- är det skyddsjord PE eller nolla N ? Båda benämns ibland felaktigt för enbart "jord".

Menar du att det bara finns 2 terminaler? I så fall måste ju "pil in" vara internt byglad.

Du skriver att den driver ett relä (troligen med timer då), men om det bara är manöver, så är ju frågan om det är 230V eller något annat. Är det en glimlampa ( med förkopplingsmotstånd) eller vilken sorts lampa är inbyggd?
Hej.
Vet inte vad det är för "jord", det är en blå, en brun och en grön/gul sladd till den gamla brytaren.

Det finns bara två ställen att skruva sladd i på den andra brytaren, i den gamla så är det två sladdar, antar att det kommer styrström alt, jord in och sen när man trycker på knappen så kopplas den igenom vilket påverkar reläet.
Det är precis ett sådant system och brytare som sitter i trapphus där du trycker på en knapp så lyser det i t.ex 5 minuter, man hör hur relät (som sitter inbyggt vid proppskåpet) slår till när det tänds.
Vet faktiskt inte vilken ström det är i sladden...
 
En bild på den gamla, trasiga strömbrytaren och en förklaring av hur det var kopplat, kanske skulle kunna hjälpa någon elektriker här på forat. Annars är det väl bara konventionell felsökning med papper, penna och mätinstrument, som kan klargöra hur det ska kopplas. Det finns ju ett antal olika varianter av kopplingar och det är dumt att chansa.
 
Standard
gul/grön skyddsjord ( inget annat)
Blå är nolla ( ev bruten, fas,tändtråd i utanpåliggande installationer).
Svart , brun är fas eller bruten fas.

Så skall det vara enligt boken. Men man skall aldrig lita på färger.
 
  • Gilla
DYEUffe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.