Jag håller på att renovera ett rum i ett hus från -64. Jag skall byta ett eluttag (då plasthöljet är knäckt) och så skall jag montera uttag för 2 st taklampor. All el är redan dragen sen tidigare, jag skall bara koppla in de nya uttagen.
Hur vet jag vilka ledare som är vilka kablar? I vårt hus är det inte standardfärger, utan en röd, en vit och en svart. Det finns dessutom 1 gul.
Jag har kollat lite och hittat följande:
- I lampknappen till taklamporna finns 1 vit och 1 gul kabel.
- Till taklamporna finns 1 gul, 1 vit, 1 svart och 1 röd.
- Till eluttagen finns 1 röd, 1 svart och 1 vit.
Min teori är att svart och vit är ledarna. Röd är skyddsjord. Detta tror jag eftersom den röda kabeln var ansluten till eluttags-pol med jordsymbol innan. Den röda kabeln var inte heller använd i de tidigare taklamporna, och de var ej jordade.
Den gula kabeln är jag rätt säker på är den "vita" ledaren" efter lampknappen.
Så nu behöver jag "bara" veta hur jag skall koppla de vita och svarta kablarna. Bifogar lite bilder på hur kablarna var kopplade innan.
Gamla eluttaget. Röd verkar vara skyddsjord? Är inte denna infästning i block terminalen gaanska dålig för övrigt?
Gamla lampknappen.
Uttag för taklampa. Röd kabel var ej kopplad i tidigare taklampan (då den ej var jordad).
Hur vet jag vilka ledare som är vilka kablar? I vårt hus är det inte standardfärger, utan en röd, en vit och en svart. Det finns dessutom 1 gul.
Jag har kollat lite och hittat följande:
- I lampknappen till taklamporna finns 1 vit och 1 gul kabel.
- Till taklamporna finns 1 gul, 1 vit, 1 svart och 1 röd.
- Till eluttagen finns 1 röd, 1 svart och 1 vit.
Min teori är att svart och vit är ledarna. Röd är skyddsjord. Detta tror jag eftersom den röda kabeln var ansluten till eluttags-pol med jordsymbol innan. Den röda kabeln var inte heller använd i de tidigare taklamporna, och de var ej jordade.
Den gula kabeln är jag rätt säker på är den "vita" ledaren" efter lampknappen.
Så nu behöver jag "bara" veta hur jag skall koppla de vita och svarta kablarna. Bifogar lite bilder på hur kablarna var kopplade innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla eluttaget. Röd verkar vara skyddsjord? Är inte denna infästning i block terminalen gaanska dålig för övrigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla lampknappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttag för taklampa. Röd kabel var ej kopplad i tidigare taklampan (då den ej var jordad).
Röd är skyddsjord i uttaget på bilden. Lättast är att byta "rakt av", uttag för uttag. Då minskar risken för felkopplingar och ihopblandningar jämfört med om man kopplar bort allt först och sedan ska koppla in nya grejerna
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du har gjort en utmärkt analys av ledarnas funktion och dragit rätt slutsatser vad jag kan se.
Av det vi ser på bild verkar det vara så som du tror:
vit = fasledare, alltid ström på denna.
svart = nolla
gul = tändtråd, det du kallar "efter strömbrytaren".
röd = skyddsjord
Detta betyder dock inte att dessa färger har använts konsekvent i hela huset så det gäller att alltid vara vaksam.
Att den röda skyddsjorden hamnar rätt i uttaget är ju av yttersta vikt, men fas och nolla spelar ingen roll. Ett nytt uttag brukar ha en märkning som anger L (fas) och N (nolla) så det kan man ju försöka följa, men det har ingen praktisk betydelse.
Av det vi ser på bild verkar det vara så som du tror:
vit = fasledare, alltid ström på denna.
svart = nolla
gul = tändtråd, det du kallar "efter strömbrytaren".
röd = skyddsjord
Detta betyder dock inte att dessa färger har använts konsekvent i hela huset så det gäller att alltid vara vaksam.
Att den röda skyddsjorden hamnar rätt i uttaget är ju av yttersta vikt, men fas och nolla spelar ingen roll. Ett nytt uttag brukar ha en märkning som anger L (fas) och N (nolla) så det kan man ju försöka följa, men det har ingen praktisk betydelse.
Tack för snabba svar. Kan jag verifiera att svart är nolla och vit är fasledaren?
Jag tänkte om jag slår på strömmen och mäter mellan skyddsjord och vit, och sen mäter mellan skyddsjord och svart. Då borde väl potentialen mellan jord och svart vara ~0 och mellan jord och vit ~230V ?
Jag är bara lite skeptisk till att överhuvudtaget koppla på ström innan jag stängt alltihopa
Jag tänkte om jag slår på strömmen och mäter mellan skyddsjord och vit, och sen mäter mellan skyddsjord och svart. Då borde väl potentialen mellan jord och svart vara ~0 och mellan jord och vit ~230V ?
Jag är bara lite skeptisk till att överhuvudtaget koppla på ström innan jag stängt alltihopa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det går inte att mäta fram vilken ledare som är fas, nolla och jord. Det som ser ut som en fas vid en mätning av spänningen mellan tre ledare kan vara lite av varje t.ex en (bakmatad) tändtråd i olika former eller tvärtom en nolla/skyddsjord (där de andra två ledarna båda är fas/tändtråd). Likaså kan det som man synbarligen mäter som en nolla eller skyddsjord i verkligheten vara en bruten tändtråd med ansluten belastning. Så en mätning måste kompletteras med en bedömning av hur man ska tolka resultatet - om det finns anledning att misstänka onormala fall - som alltså kräver lite kunskap om anläggningen. Du har lagt en god grund för mätningar genom att först titta lite på hur det är kopplat och vilka färger som används. Detta kan behöva granskas ända från centralen om man fattar misstankar eller inte kan dra säkra slutsatser.
I vårt hus är svart fas och vit nolla, med röd jord. Så lita aldrig på vad någon på ett forum säger baserat på en bild som din, det KAN vara nollan som bryts i strömbrytaren, även om det i sig är fel. Man måste kolla hur det är kopplat i ditt skåp och kontrollmäta, inget man gör om man inte vet exakt vad man håller på med!
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Hur då?Mikael_L skrev:
Om man har exempelvis en golvlampa med strömbrytare så är det 50% chans att man bryter nollan och det brukar inte skada elektronik i huset. Vad är skillnaden mellan en strömbrytare och att koppla bort nollan i uttaget?
Ja precis, det är den s.k. "nollskruven" i centralen som avsågs och den är "livsfarlig" att lossa eller att få glapp i förbindningen i en elanläggning i drift. Spänningen i de olika faserna drar iväg åt olika håll, och det kan bli ända upp till 400V i eluttag osv. Och sånt gillar inte TV-apparater, datorer, kylar/frysar osv - mycket går sönder.Fred vom Jupiter skrev:
Klicka här för att svara
