Håller på att tapetserar och ska ta bort den gamla fula ringklockan. En kabel till den är redan avklippt av en elektriker(den kabeln jag håller i)...men det gick fler kablar till/från den i väggen.....

Jag skulle gissa på att den ena som går till höger in i ett vp-rör(bruna kablarna) går ner till själva ringklockan och att den andra som går neråt(röda kablarna) går till en förstärkare.... kan det stämma? eller tror ni att det går ström i?

Det jag undrar är ju givetvis om jag kan klippa av dessa utan risk och sätta ett doslock...

Gamla avklippta kablar sticker ut från vägg med borttagen ringklocka under tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en avklippt vit kabel framför en öppen väggdosa med exponerade röda och bruna kablar och gammal tapet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trådarna som går in i ringklockan borde du kunna förutsätta att det går max. klenspänning i, brukar vara 6V. Det du kallar förstärkare skulle kunna vara transformatorn som ger klenspänning till ringklockan. I så fall matas den med 230V på sin primärsida.

Jag tror att det iofs finns ringklockor som matas med 230V, men det bör i så fall framgå av märkning på klockan. Här ser man också batterihållare, vilket gör mig ännu mer övertygad om att det bara handlar om klenspänning.
 
Jajamen, var precis som du skrev. drog huvudströmmen och började pilla. hittade en kopplingsdosa som jag aldrig hade tänkt på att den fanns innan och dit gick allt. så klippte och satte på u-båtar där det behövdes. så nu är det klart. tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.