1 898 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Eldragning för ett rimligt vis
Hej,
Jag vet att man egentligen inte får ifrågasätta fakturor från hantverkare på detta forum men då en del kompisar har reagerat på priset vi fick betala för eldragning i nya köket så jag ställer frågan här ändå. Ni som inte samtycker kan välja annan tråd att läsa
Såhär såg det ut annan elektrikerna kom hit :

http://i.imgur.com/vbJKDfD.jpg
Här ser man att det redan sitter ett uttag på väggen, det som kommer från golvet på vänster sidan tillhörde golvvärmen som togs bort.

http://i.imgur.com/x4xTpaI.jpg
Här finns inte merän 2 uttag, en för spis och diskmaskin och en för köksfläkten


Telefonuttaget mitt på väggen slopade vi helt
Man kan se en del plaströr, en del av dem går till ström i andra rum.
Såhär såg det ut efter elektrikerna var färdiga :
Enligt fakturan har man lagt totalt 48 timmar på installationen

http://i.imgur.com/HN6ZKq3.jpg
Delvis nydragning i flexslang

http://i.imgur.com/gzJ16wT.jpg

http://i.imgur.com/pVjhiaB.jpg

http://i.imgur.com/RNGTquQ.jpg

http://i.imgur.com/uTM3rhK.jpg
Här kan man se att det sitter nu 3 st 1 1/2 uttag(röda) och 3 vanliga(gröna)

http://i.imgur.com/LRwnfjT.jpg
Här har man 1 st 1 1/2 uttag och 3 vanliga(gröna). Dragningen är säkert korrekt men den gjorde det lite svårare att sätta upp IKEAS list, fick välja mollyskruvar för att inte riskera förstöra någon el.

http://i.imgur.com/wsZ1LJ1.jpg
1 st 1 1/2 uttag

http://i.imgur.com/cRrDPxH.jpg
2 st 1 1/2 uttag
Efter som väggarna ändå var uppe och rummet angränsar till 3 andra rum så passade vi på att dra in LAN kabeln i väggen plus att sätta 1 extra uttag i ena rummet. LAN kabeln bestod av totalt 6 kablar uppdelade på 3 uttag i 3 rum, detta var alltså kablar som redan var dragna på samma platser men utan på väggen.
Man kopplade även in en traf på vinden för spotlights och en traf i köksskåpet för bänkbelysning.
2 uttag drogs om på min begäran då jag misstänkte att vi draget skruv i eldragningen, dock verkade inte så var fallet.
För detta fick vi betala ca 30 000 kr.
Vid förfrågan ville inte företaget ge något fast pris och det förstår jag nu i efterhand då man aldrig vet vilka problem man stöter på i ett lite större jobb som detta. Vad jag vet blev det inga stora problem men lite ändringar fick vi göra. De kunde dock ge ett riktpris på mellan 10 000 - 100 000 där 100 000 kr var storkök(vilket vi såklart inte har).
Vi är nöjda med eldragningen och har egentligen inte funderat så mycket på det men så gott som alla vi nämnt priset för höjer på ögonbrynen.
Vad säger ni, visst låter priset rimligt?
Jag vet att man egentligen inte får ifrågasätta fakturor från hantverkare på detta forum men då en del kompisar har reagerat på priset vi fick betala för eldragning i nya köket så jag ställer frågan här ändå. Ni som inte samtycker kan välja annan tråd att läsa
Såhär såg det ut annan elektrikerna kom hit :

http://i.imgur.com/vbJKDfD.jpg
Här ser man att det redan sitter ett uttag på väggen, det som kommer från golvet på vänster sidan tillhörde golvvärmen som togs bort.

http://i.imgur.com/x4xTpaI.jpg
Här finns inte merän 2 uttag, en för spis och diskmaskin och en för köksfläkten


Telefonuttaget mitt på väggen slopade vi helt
Man kan se en del plaströr, en del av dem går till ström i andra rum.
Såhär såg det ut efter elektrikerna var färdiga :
Enligt fakturan har man lagt totalt 48 timmar på installationen

http://i.imgur.com/HN6ZKq3.jpg
Delvis nydragning i flexslang

http://i.imgur.com/gzJ16wT.jpg

http://i.imgur.com/pVjhiaB.jpg

http://i.imgur.com/RNGTquQ.jpg

http://i.imgur.com/uTM3rhK.jpg
Här kan man se att det sitter nu 3 st 1 1/2 uttag(röda) och 3 vanliga(gröna)

http://i.imgur.com/LRwnfjT.jpg
Här har man 1 st 1 1/2 uttag och 3 vanliga(gröna). Dragningen är säkert korrekt men den gjorde det lite svårare att sätta upp IKEAS list, fick välja mollyskruvar för att inte riskera förstöra någon el.

http://i.imgur.com/wsZ1LJ1.jpg
1 st 1 1/2 uttag

http://i.imgur.com/cRrDPxH.jpg
2 st 1 1/2 uttag
Efter som väggarna ändå var uppe och rummet angränsar till 3 andra rum så passade vi på att dra in LAN kabeln i väggen plus att sätta 1 extra uttag i ena rummet. LAN kabeln bestod av totalt 6 kablar uppdelade på 3 uttag i 3 rum, detta var alltså kablar som redan var dragna på samma platser men utan på väggen.
Man kopplade även in en traf på vinden för spotlights och en traf i köksskåpet för bänkbelysning.
2 uttag drogs om på min begäran då jag misstänkte att vi draget skruv i eldragningen, dock verkade inte så var fallet.
För detta fick vi betala ca 30 000 kr.
Vid förfrågan ville inte företaget ge något fast pris och det förstår jag nu i efterhand då man aldrig vet vilka problem man stöter på i ett lite större jobb som detta. Vad jag vet blev det inga stora problem men lite ändringar fick vi göra. De kunde dock ge ett riktpris på mellan 10 000 - 100 000 där 100 000 kr var storkök(vilket vi såklart inte har).
Vi är nöjda med eldragningen och har egentligen inte funderat så mycket på det men så gott som alla vi nämnt priset för höjer på ögonbrynen.
Vad säger ni, visst låter priset rimligt?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
En ganska relevant fråga är ju hur många dagar/gånger han var ute?
Jag tycker det låter lite dyrt, men inte en bollpark fel
Jag tycker det låter lite dyrt, men inte en bollpark fel
Klicka här för att svara