16 813 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Vilket elverk till vattenpumpen
Svaret från Defenda
Det ska finnas med ett elschema på generatorn bifogad med elverket.
Skyddsjorden är kopplad till motor/generator stommen, medans Nollan är separerad i generatorn, alltså 5-ledarsystem, se nedan:
Femledarsystem
Alla nya anläggningar använder femledarsystem. I ett femledarsystem är skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) delad. Det kallas även TN-S-system (där S är en förkortning för Separated). Precis som i fyrledarsystemet matas centralen med tre fasledningar. Det är inte tillåtet att gå från ett femledarsystem (TN-S) till ett fyrledarsystem (TN-C). Omvänt går däremot bra.
I femledarsystem är PE- och N-ledaren separerade
Det ska finnas med ett elschema på generatorn bifogad med elverket.
Skyddsjorden är kopplad till motor/generator stommen, medans Nollan är separerad i generatorn, alltså 5-ledarsystem, se nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Femledarsystem
Alla nya anläggningar använder femledarsystem. I ett femledarsystem är skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) delad. Det kallas även TN-S-system (där S är en förkortning för Separated). Precis som i fyrledarsystemet matas centralen med tre fasledningar. Det är inte tillåtet att gå från ett femledarsystem (TN-S) till ett fyrledarsystem (TN-C). Omvänt går däremot bra.
I femledarsystem är PE- och N-ledaren separerade
Är det senaste här från svaret eller något du själv satt ihop? När du är säker på att inget skydd finns inbyggt och du kollat att N-PE inte har kontakt i verket bör du i så fall fixa ett motstånd 1-2 kOhm av rejält utförande och koppla mellan N-PE i verket. Då finns grundförutsättningen för att JFB i din byggcentral kan fungera, sen kan du eventuellt överväga att lägga hop N-PE vid intaget på byggcentralen och även använda ett jordspett där eller vid verket. Märk då upp att centralen är omgjord och bara får användas mot generatoraggregat.
Det är exakt det svaret jag fick från Defenda!
Jag har även försökt att få fram ett 3 fas schema!
Svaret jag fått är:
Ok, men som sagt, det är ju tre faser istället för en fas ut, samt 400V, istället för 230V.
Bör inte vålla några bekymmer.
Då får jag kolla upp så att det inte finns något inbyggt skydd ( det finns ingen JFB på elverket ) och att N-PE inte har kontakt i verket samt fixa ett motstånd, något förslag på motstånd? Och skaffa ett jordspett och märka byggcentralen!
Jag har även försökt att få fram ett 3 fas schema!
Svaret jag fått är:
Ok, men som sagt, det är ju tre faser istället för en fas ut, samt 400V, istället för 230V.
Bör inte vålla några bekymmer.
Då får jag kolla upp så att det inte finns något inbyggt skydd ( det finns ingen JFB på elverket ) och att N-PE inte har kontakt i verket samt fixa ett motstånd, något förslag på motstånd? Och skaffa ett jordspett och märka byggcentralen!
Centralen behöver du bara märka om du gör om den med hopkopplad N-PE vid intaget. Motståndet monterar du i verket så det funkar oberoende vad du ansluter till som har en JFB och ren koppling TN-S. Du kan göra en av dessa ändringar eller båda men med motståndet är du bra på det om du använder standard byggcentraler efter.
Tex Elfa har lämpligt motstånd 2.7 kOhm 25 W.
Märkliga svar du får från leverantören men man får väl inte ha så stora krav på dem, en giltig manual med korrekt schema borde trots allt vara minimum.
Tex Elfa har lämpligt motstånd 2.7 kOhm 25 W.
Märkliga svar du får från leverantören men man får väl inte ha så stora krav på dem, en giltig manual med korrekt schema borde trots allt vara minimum.
Klicka här för att svara