Hej behöver hjälp med ett problem hur jag bör ansluta min 3-spot takskena.
Tidigare satt det en äldre lysrörsarmatur i taket som jag tog bort. Detta är utanpåliggande installation och när jag öppnade kopplingsdosan armaturen var kopplad till så tänkte jag koppla in ny kabeln där den gamla befintliga satt sen tidigare, problemet är att en av dessa två kablar måste lossnat från sin plint när jag skruvade av doslocket.
Jag har försökt spänningsmäta mellan anslutningspunkterna men blir ändå inte riktigt säker på vad som är vad när det kommer till fas, mellantråd, nolla?.
Resultat av mätning är följande:
Tänd lampa
Blå -- Brun 0V
Blå -- Röd 230V
Blå -- Gulgrön 230V
Blå -- Svart 0V
Brun -- Röd 0V
Brun -- Svart 0V
Brun -- gulgrön 0V
Svart -- Röd 230V
Svart -- gulgrön 230V
Röd -- Gulgrön 0V
Släckt lampa
Blå -- Brun 230V
Blå -- Röd 0V
Blå -- Gulgrön 0V
Blå -- Svart 230V
Brun -- Röd 230V
Brun -- Svart 0V
Brun -- gulgrön230V
Svart -- Röd 230V
Svart -- gulgrön 230V
Röd -- Gulgrön 0V
bifogar en bild på dosan
http://imgur.com/a/Svsi8
Observera att jag inte försökt mäta över den svarta kabeln som är kopplad i torix klämman.
endast den svarta som sitter i plinten längst ner till höger brevid skyddsjorden.
tacksam för svar och skriv om jag missat något.
Tidigare satt det en äldre lysrörsarmatur i taket som jag tog bort. Detta är utanpåliggande installation och när jag öppnade kopplingsdosan armaturen var kopplad till så tänkte jag koppla in ny kabeln där den gamla befintliga satt sen tidigare, problemet är att en av dessa två kablar måste lossnat från sin plint när jag skruvade av doslocket.
Jag har försökt spänningsmäta mellan anslutningspunkterna men blir ändå inte riktigt säker på vad som är vad när det kommer till fas, mellantråd, nolla?.
Resultat av mätning är följande:
Tänd lampa
Blå -- Brun 0V
Blå -- Röd 230V
Blå -- Gulgrön 230V
Blå -- Svart 0V
Brun -- Röd 0V
Brun -- Svart 0V
Brun -- gulgrön 0V
Svart -- Röd 230V
Svart -- gulgrön 230V
Röd -- Gulgrön 0V
Släckt lampa
Blå -- Brun 230V
Blå -- Röd 0V
Blå -- Gulgrön 0V
Blå -- Svart 230V
Brun -- Röd 230V
Brun -- Svart 0V
Brun -- gulgrön230V
Svart -- Röd 230V
Svart -- gulgrön 230V
Röd -- Gulgrön 0V
bifogar en bild på dosan
http://imgur.com/a/Svsi8
Observera att jag inte försökt mäta över den svarta kabeln som är kopplad i torix klämman.
endast den svarta som sitter i plinten längst ner till höger brevid skyddsjorden.
tacksam för svar och skriv om jag missat något.
Produkter som diskuteras: "spänningsmäta"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Vad var det som lossnade? Hur var lysröret inkopplat (de ledare som inte lossnade)?
Det går inte att säga vad som är vad enbart utifrån mätning. Du behöver titta dig omkring och i andra dosor för att skapa en hypotes till vad dessa sex ledare har för funktion. Är det t.ex en trappkoppling med i bilden? Då kan du ha en eller två mellantrådar här som kan vara potentiallös vid någon mätning vilket förvillar. Den röda ser ut att vara skyddsslang utanpå biledaren så det bör vara jordning av kabelmanteln. Blå verkar då inte vara en nolla utan liknar mer en tändtråd.
Det går inte att säga vad som är vad enbart utifrån mätning. Du behöver titta dig omkring och i andra dosor för att skapa en hypotes till vad dessa sex ledare har för funktion. Är det t.ex en trappkoppling med i bilden? Då kan du ha en eller två mellantrådar här som kan vara potentiallös vid någon mätning vilket förvillar. Den röda ser ut att vara skyddsslang utanpå biledaren så det bör vara jordning av kabelmanteln. Blå verkar då inte vara en nolla utan liknar mer en tändtråd.
Klicka här för att svara

