Ska byta strömbrytare, men ville bara kolla med er innan jag gör något dumt 
Befintlig brytare (närmst i bild)
Ny brytare
Svart sladd till L och de andra två till X, blir det rätt så?
Befintlig brytare (närmst i bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny brytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart sladd till L och de andra två till X, blir det rätt så?
Nja 
Den brytare jag nämnde i första inlägget vet jag faktiskt inte vad den går till...
Sen ska jag byta dimmern också, mot en vanlig strömbrytare, och den kan jag tända/släcka på ett annat ställe (där sitter det vanlig brytare idag, ej dimmer).
Den brytare jag nämnde i första inlägget vet jag faktiskt inte vad den går till...
Sen ska jag byta dimmern också, mot en vanlig strömbrytare, och den kan jag tända/släcka på ett annat ställe (där sitter det vanlig brytare idag, ej dimmer).
Den gamla strömbrytaren kan inte jag säga om det är en enpolig med blindplint eller en trapp.
Det måste du mäta fram.
Gällande dimmern som ska bytas till vanlig så ska svart in på L och grön & blå in på vardera X.
Det måste du mäta fram.
Gällande dimmern som ska bytas till vanlig så ska svart in på L och grön & blå in på vardera X.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
OK, det stämmer även med schemat som syns på den gamla brytaren. Såvitt jag ser på bilden så har du bara en blå ledare kopplad till den gamla brytaren? Isåfall kan du lämna den oinkopplad. MEN du måste isolera änden med en koppling, ex. en "ubåt" eller wago. Det räcker inte me en bit eltejp, den kommer att lossna om några år.
Det finns ofta en eller flera "blindplintar" på strömbrytare. De är avsedda att användas som rena skarvdon för trådar som skall passera igenom dosan. Det är detta du har på den gamla brytaren.
Den nya ser inte ut att ha någon blindplint, så du får hålla den blåa borta från brytaren.
Det finns ofta en eller flera "blindplintar" på strömbrytare. De är avsedda att användas som rena skarvdon för trådar som skall passera igenom dosan. Det är detta du har på den gamla brytaren.
Den nya ser inte ut att ha någon blindplint, så du får hålla den blåa borta från brytaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


