Ska byta strömbrytare, men ville bara kolla med er innan jag gör något dumt :)

Befintlig brytare (närmst i bild)

Befintlig elinstallation med gammal strömbrytare och synliga ledningar fästade, redo för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny brytare

En hand håller en strömbrytare med ledningsanslutningar och märkningar L och X synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart sladd till L och de andra två till X, blir det rätt så?
 
Som referens är här en bild på dimmern som sitter precis bredvid:

Hand som håller en väggmonterad ljusdimmer med synliga kablar och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du tända/släcka samma lampa på något annat ställe än där du tänker byta brytare?
 
Nja :)

Den brytare jag nämnde i första inlägget vet jag faktiskt inte vad den går till...

Sen ska jag byta dimmern också, mot en vanlig strömbrytare, och den kan jag tända/släcka på ett annat ställe (där sitter det vanlig brytare idag, ej dimmer).
 
Byter dimmern för att den är trasig. Byter den vanliga strömbrytaren för att jag vill ha två likadana brytare. Rent kosmetiska skäl alltså för att byta den vanliga strömbrytaren.
 
Den gamla strömbrytaren kan inte jag säga om det är en enpolig med blindplint eller en trapp.
Det måste du mäta fram.
Gällande dimmern som ska bytas till vanlig så ska svart in på L och grön & blå in på vardera X.
 
Här är den strömbrytaren som styr samma lampa som dimmern

Öppen väggströmbrytare med märkta trådar och skruvanslutningar synlig i en eldosa under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur den ska kopplas var ju inga konstigheter. Det är ju den andra som är märklig...

Hjälp mig gärna mäta :)
 
Om du kopplar bort strömbrytaren så kan du summra/ohmmäta/batteri+lampa-testa strömbrytaren.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Röd och svart styrs av strömbrytaren. Blå har aldrig kontakt med någon annan plint.
 
OK, det stämmer även med schemat som syns på den gamla brytaren. Såvitt jag ser på bilden så har du bara en blå ledare kopplad till den gamla brytaren? Isåfall kan du lämna den oinkopplad. MEN du måste isolera änden med en koppling, ex. en "ubåt" eller wago. Det räcker inte me en bit eltejp, den kommer att lossna om några år.

Det finns ofta en eller flera "blindplintar" på strömbrytare. De är avsedda att användas som rena skarvdon för trådar som skall passera igenom dosan. Det är detta du har på den gamla brytaren.

Den nya ser inte ut att ha någon blindplint, så du får hålla den blåa borta från brytaren.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.