GK100 skrev:
Det är inte vad man föredrar som styr utan precis som du skriver sist, 400/690 V -> D och 230/400 V -> Y bara att se på skylten. Och för Y/D start krävs 400/690 V motor.
Jo det är lite så jag tolkade det men man är ju så osäker på allting då man försöker klura ut saker baserat på vad man läser på nätet och det är något nytt för en. Så då hjälpr det att fråga.

Är 220V i detta fall ens menat för 3-fas eller är det 1-fas? Med hjälp av kondensator har jag läst man köra en 3-fas motor så. Inte hundra på hur det funkar, antar kondensatorn laddar och urladdar och på så vis blir det spänning genom en spole som hjälper motorn att dra runt, sådär halvtaskig simulering av 3-fas?

P.S. Jaha dom har annorlunda elsystem i Norge än Sverige och Finland?

Redigerat:
Nej, ingenting avser enfas här. Annars har du rätt i att små trefasmotorer kan köras på enfas mha en kondensator, som inte "laddar" något här men som skapar en fasvridning så att motorn dels snurrar, och snurrar åt rätt håll.

Jo Norge har 127/230 V men de använder inte nollan så de har egentligen bara 230 V huvudspänning.

Så man får hålla isär vad motorn vill ha för spänning för att ge märkeffekt, och för att ge 1/3 effekt i Y-drift som man vill ha vid en YD-start. Detta ska paras ihop med de spänningar som finns tillgängliga.

jakim skrev:
I ett normalt nät så har man inte 690V men däremot på vissa industrier kan man ha 690V nät för att minska kostnaderna för kablage.
Så om jag förstår det här rätt så borde det som fattas på min gamla elmotors skylt vid "y kopplad" vara 690v eftersom den var d kopplad och fungerade bra och det står 380v d kopplad

Ja, eller närmare bestämt 660V (380 x √3), då den är från tiden före dom höjde spänningen i slutet på 80-talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.