78 044 läst ·
63 svar
78k läst
63 svar
Asynkronmotor Y- eller D-koppling?
Jo det är lite så jag tolkade det men man är ju så osäker på allting då man försöker klura ut saker baserat på vad man läser på nätet och det är något nytt för en. Så då hjälpr det att fråga.GK100 skrev:
Är 220V i detta fall ens menat för 3-fas eller är det 1-fas? Med hjälp av kondensator har jag läst man köra en 3-fas motor så. Inte hundra på hur det funkar, antar kondensatorn laddar och urladdar och på så vis blir det spänning genom en spole som hjälper motorn att dra runt, sådär halvtaskig simulering av 3-fas?
P.S. Jaha dom har annorlunda elsystem i Norge än Sverige och Finland?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej, ingenting avser enfas här. Annars har du rätt i att små trefasmotorer kan köras på enfas mha en kondensator, som inte "laddar" något här men som skapar en fasvridning så att motorn dels snurrar, och snurrar åt rätt håll.
Jo Norge har 127/230 V men de använder inte nollan så de har egentligen bara 230 V huvudspänning.
Så man får hålla isär vad motorn vill ha för spänning för att ge märkeffekt, och för att ge 1/3 effekt i Y-drift som man vill ha vid en YD-start. Detta ska paras ihop med de spänningar som finns tillgängliga.
Jo Norge har 127/230 V men de använder inte nollan så de har egentligen bara 230 V huvudspänning.
Så man får hålla isär vad motorn vill ha för spänning för att ge märkeffekt, och för att ge 1/3 effekt i Y-drift som man vill ha vid en YD-start. Detta ska paras ihop med de spänningar som finns tillgängliga.
Så om jag förstår det här rätt så borde det som fattas på min gamla elmotors skylt vid "y kopplad" vara 690v eftersom den var d kopplad och fungerade bra och det står 380v d koppladjakim skrev:
Ja, eller närmare bestämt 660V (380 x √3), då den är från tiden före dom höjde spänningen i slutet på 80-talet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
