Hej

Söker efter nån sorts utav usbladdning som man kan montera i vanlig apparatdosa ?
Med minst 2 usbingångar, samt den klarar av minst 2100 mA

Något som finnes ?

Tar mig en titt , lite konstigt att inte Schneider har nån som ger mer ut än 700 mA

Den ifrån kjell är malmbergs som har utgått har jag för mig ,

Nån som har testat biltemas ?

Frågan är väl hur länge USB är "standard". USB har varit standard i rätt många år nu, jag tror att det kommer att gå fort med övergång till en efterföljande standard, ex. USB C (annan kontakt). Men även den nuvarande USB standarden är ur laddsynpunkt egentligen bara kompatibel med de ursprungliga USB prylarna genom kontaktens fysiska utformning, de flesta prylar numera vill ha mer ström än den ursprungliga USB standarden tillät.

Dvs. med en såpass snabbt föränderlig standard, så skulle inte jag satsa på inbyggda kontakter i väggarna som kan bli omoderna/ oanvändbara om ett par år.

hempularen skrev:
Frågan är väl hur länge USB är "standard". USB har varit standard i rätt många år nu, jag tror att det kommer att gå fort med övergång till en efterföljande standard, ex. USB C (annan kontakt). Men även den nuvarande USB standarden är ur laddsynpunkt egentligen bara kompatibel med de ursprungliga USB prylarna genom kontaktens fysiska utformning, de flesta prylar numera vill ha mer ström än den ursprungliga USB standarden tillät.

Dvs. med en såpass snabbt föränderlig standard, så skulle inte jag satsa på inbyggda kontakter i väggarna som kan bli omoderna/ oanvändbara om ett par år.
Är ju det som är fiffigt med sådana monterade i dosor i väggen, går att byta ut när standarden förändras ;)

• Gilla
larsw1 och 1 till
  • Laddar…
Fast det är ju betydligt lättare att bara byta ut en laddare som sitter i ett eluttag.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast det är ju betydligt lättare att bara byta ut en laddare som sitter i ett eluttag.
Men inte lika snyggt ;)

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Tycker iofs att de flesta laddare är rätt diskreta, det som stör mig utseendemässigt är att man alltid (?) har en USB kabel hängande där. Och det problemet blir man ju bara av med om man regelmässigt tar bort kabeln när man inte laddar, samma problem oavsett om det är en lös laddare eller en inbyggd.

kanske vore en produkt, en inbyggd laddare med utdragbara usb kablar, typ sladdvinda i dammsugare.

Finns redan om man kollar runt lite

Jag tror att 5V laddspänning kommer vara standard för telefoner under överskådlig tid, dvs vanliga USB-uttag kommer vara bakåtkompatibla i framtiden även om nya telefoner använder t ex USB C. Det är bara att byta kabel till en som har USB A-USB C. USB C stöder 5V, 12V och 20V och spänningen bestäms av förhandling mellan laddaren och enheten. Om det bara finns 5V i uttaget är det det som blir.

Det är ju vanligt med USB-laddare som ger över 2A numera, men det är utanför standarden som medger högst 1.5A. Rent fysiskt är kontakterna och ledarna specade för att klara upp till 5A både i USB A och USB C.

Jo att det säkert kommer att fungera med "gamla USB uttag" även för nya prylar som vill ha USB C kan säkert stämma. Men om du om ex. 5 år kan snabbladda din telefon på 5 minuter med en USB C laddare i uttaget, eller vänta ett par timmar med samma telefon kopplad via adapter till ett gammalt USB uttag, så tror jag att de gamla uttagen kommer att stå oanvända.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo, så kan det ju bli. Men kanske inte så mycket för telefoner. Dock, när allting laddas över USB C så blir det ju klart mer praktiskt att ha uttag med USB som kan leverera upp till 100W vid alla spänningar och alla strömmar som standarden medger.

Om man nu inte vill byta, så får man väl "framtidssäkra" sig och ha både USB och vanlig kontakt i uttaget!'
Vägguttag med integrerade USB-portar bredvid konventionell stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.