Installation av 4-vägs stickkontakt med osammanfogade kablar blå, svart och gulgrön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen 4-vägs stickkontakt med blå och svart kabel fastskruvade, gulgrön kabel löst liggande ovanpå mot mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill montera upp en 4 vägs stickkontakt..
Kan nån ge mig tips.
Ska man sätta in kablarna på stickkontaktens *ledige* side..spelar det nån roll vilken sida man skruvar dem fast?
Blå med vit
Svart med svart
Och gulgrön med jord..ska alla vara på samma motsatt sida?
Hoppas på kunniga svar. TACK!

tommib
Det här är inte i Sverige hoppas jag. Den där matningen kan knappast vara godkänd. Norge?

Principiellt kopplar du jord till jordblecket och de andra två till varsin färg. Ta lediga skruvar så blir det enklare. Detta ska göras av elektriker.

tommib skrev:
Det här är inte i Sverige hoppas jag. Den där matningen kan knappast vara godkänd. Norge?

Principiellt kopplar du jord till jordblecket och de andra två till varsin färg. Ta lediga skruvar så blir det enklare. Detta ska göras av elektriker.
Det är såklart i norge ;)
Så du menar att det är inte trygt om jag gör som du skrev

tommib
Jag menar att det är flera saker att tänka på. Kabeln måste dragavlastas på något sätt. Vänligen gör man det genom att den är klamrad i sin fulla längd. Ledarna måste läggas in på skruvarna som ska dras åt lagom hårt. Det ska vara rätt skruvar. Den blanka jordledaren måste hållas undan från alla andra ledande delar. Troligen ska den isoleras men det vet jag inte iom att det är Norge. Matningen ska också vara korrekt dimensionerad och avsäkrad. Det är omöjligt att veta i nuläget. Vad sätt det där innan?

tommib skrev:
Jag menar att det är flera saker att tänka på. Kabeln måste dragavlastas på något sätt. Vänligen gör man det genom att den är klamrad i sin fulla längd. Ledarna måste läggas in på skruvarna som ska dras åt lagom hårt. Det ska vara rätt skruvar. Den blanka jordledaren måste hållas undan från alla andra ledande delar. Troligen ska den isoleras men det vet jag inte iom att det är Norge. Matningen ska också vara korrekt dimensionerad och avsäkrad. Det är omöjligt att veta i nuläget. Vad sätt det där innan?
Ok.
Det var lampa under översåpet med såna ljusrör. Funkar det tro?

Nej, det verkar väldigt dumt att byta lampan mot ett uttag, eftersom lampor drar rätt lite el och det du kopplar in i ett köksuttag i många fall (kaffebryggare, bordsgrill, ...) drar rätt mycket el, vilket kan leda till kabelbrand om det inte är korrekt avsäkrat för lampan, isf går proppen, hur som helst olämpligt. Ta dit en elektriker som gör en korrekt installation!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.