Håller på att renovera badrum i källare, har rivit ut allt och förbereder väggarna för att kaklas. Vi hade en elektriker över för att plocka bort ett par grejer som inte behövdes/var i vägen, en dosa som tvättmaskinen var kopplad i och en annan grej som satt mitt på väggen i duschen. Jag har aldrig vetat vad den haft för syfte och när elektrikern varit här och plockat bort den tänkte jag inte heller mer på det, förrän nu när jag skulle fylla igen hålet. I "taket" syns trådar som är avklippta, då undrar jag om det verkligen är okej att lämna det så och sätta igen hålet? Måste det inte plockas bort helt? Vad har det varit för elanordning? Det är ingen el på trådarna kanske ska tilläggas.

Javisst jag kan vänta till måndag och ta hit elektrikern igen men vi tänkte lägga helgen i badrummet och då måste hålet sättas i igen, därav frågan här..

• Avklippta elektriska kablar synliga inuti en vit elektrisk dosa som är monterad i en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttag och en borttagen väggdosa på ett dammigt betonggolv under renovering.
    Skapa konto
  • Rivet badrumstak med ett hål från borttagen elinstallation och avklippta trådar i taket som behöver täckas.
    Skapa konto
Fick du ingen information av elektrikern om vad han gjorde? Det är inte ok att lämna trådar så där, om de är spänningssatta. Han har förhoppningsvis kopplar ur dem, och lämnat dem kvar pga att de satt fast i röret. Men detta måste du veta innan du mular igen dosan.

N niyuley skrev:
Det är ingen el på trådarna kanske ska tilläggas.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fick du ingen information av elektrikern om vad han gjorde? Det är inte ok att lämna trådar så där, om de är spänningssatta. Han har förhoppningsvis kopplar ur dem, och lämnat dem kvar pga att de satt fast i röret. Men detta måste du veta innan du mular igen dosan.
Dessvärre var det en hektisk dag när han var här och när han gick var jag ute och tog emot en leverans, så just så var jag nöjd med att han sa att han hade gjort det jag bad honom och tänkte inte på att fråga mer. Men han visste om att hålet skulle sättas igen och kaklas över så man vill ju gärna utgå från att han gjorde vad som behövdes för det. Jag blev dock förvånad när jag såg trådarna, förväntade mig att det skulle var tomt. Vill bara försäkra mig om att det är ok (det är som sagt ingen spänning på dem) innan vi går vidare eftersom det blir lite halvjobbigt att åtgärda när rummet är färdigkaklat..

KalleKe
Du vet inte var andra ändan på trådarna är? Kan ju bli trist att sätta igen det och någon annan i framtiden kopplar in andra ändan :/

Jag tycker inte att det är ok att lämna så där oavsett om de är spänningssatta eller ej. Det bryter mot rimlig överskådlighet även om det inte formellt är fel. Nästa fastighetsägare kommer att ställa sig samma fråga som du gör om han hittar dosan. Tycker inte att man ska behöva mäta sig till detta och det räcker inte att mäta utan man ska också sätta i alla säkringar som eventuellt är bortplockade / slå till alla normbrytare innan man mäter för att veta att man inte av misstag enkelt kan strömsätta dem igen.

Om de nu skulle sitta fast så tycker jag att man kan lämna ett meddelande i dosan.

Redigerat:
S
Håller med Pen, det är inte okej att lämna det sådär utan ett meddelande i dosan. Hade trådarna setat fast hade jag spart tillräckligt mkt av trådarna för att kunna sätta wago på dom så att de blir isolerade åtminstone. Kompletterat med en lapp med info om varför de är kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.