Jag har en vattenkälla ca 250 meter bort där det skulle fungera utmärkt att ta vatten till bevattning runt huset i stället för brunnsvatten nu när det är lite torrt!
Men rent praktiskt kan man lägga ut en så lång elkabel så att man kan ha en vattenpump där eller hur löser man det rent praktiskt?

Claes Sörmland
Dra en sugslang till källan och ha pumpen nära elen istället?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
tommib
Det är ett väldigt långt avstånd. Du måste gå upp rätt rejält i area för att kunna mata pumpen med acceptabelt spänningsfall. Dessutom måste du ta hänsyn till utlösningsvillkoret för säkringen.

Ladda ner ElDim och räkna på det.

tommib
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dra en sugslang till källan och ha pumpen nära elen istället?
Om det går beror helt på höjdskillnaden. Troligen är det en dålig idé oavsett.

Sug går bara om det är mindre än 10 m höjdskillnad.Hur mycket vatten vill du pumpa?

har en släkting som pumpar 2-300 m på detta viset...inga problem! bara höjdskillnaden inte är för stor... alltså..placera pumpen nära elen och dra en lång sugslang...åtminstone 32mm bör den nog vara (diameter)

T Thomas_Blekinge skrev:
Sug går bara om det är mindre än 10 m höjdskillnad.Hur mycket vatten vill du pumpa?
Det är betydligt mer än så. Därför har jag slagit bort den tanken. Vill pumpa så t man kan vattna lite och kanske fylla en lekpool

Mikael_L
Börja med att ta reda på vilken effekt pumpen är, vilken ström den drar.

Tar den t.ex 2A så blir det inte alltför omöjligt projekt det där.

Om sen nödvändiga effekten i änden blir för dyr (kräver dyr kabel) kan du ha två pumpar. En matarpump och en tryckstegringspump som är närmare huset.

Å andra sidan, med en trefaspump borde du kunna få ut skapligt med effekt även på det avståndet.

Då får pumpen inte vara på mer effekt än 460w typ? Det kanske är i klenaste laget.

Ja en trefas är ju bättre. Undrar vad en så kabel kostar.

• Gilla
santos
  • Laddar…
Mikael_L
J j-o75 skrev:
Då får pumpen inte vara på mer effekt än 460w typ? Det kanske är i klenaste laget.
Jag skrev bara 2A som ett exempel.
Ska vi räkna ut vad kabel du behöver måste vi först veta belastningen. Kan du inte ange den så kan vi inte garantera att ens 240mm2 räcker. ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om man skall ha en 800w pump så blir det väl knappt 4A. Då skulle det ju behövas typ 50mm2 eller tänker jag fel?

250m 2.5mm2 ger nånstans ca 70A i kortslutning (obs har ej räknat ordentligt) vilket är för dåligt för tex 6A säkring.

Med trefas blir ju effekten tre ggr mer.

Ett klassiskt sätt att minska förluster över långa längder är likspänning.
En kraftig likriktare, en pump diren av en likspänningsmotor, och du behöver bara en enda kraftig ledare, återströmmen kan gå genom jordelektroder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.