Förra ägaren har grävt ner en kabel från huset till ladan.Kabeln har tre ledare och skydsjord som en skärm runt kablarna. Tänkte ansluta kabeln till elskåpet. Kan jag i andra ändan montera en trefashandske där jag kopplar samman jord och nolla och sedan ansluter handsken till en byggcentral.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Skall försöka mig på ett svar (jag är dock inte elektriker, så kolla med någon som verkligen vet!).
Min första reaktion, är att du skriver "trefashandske" då går mina tankar till de äldre ovala/platta trefaskontakter som fanns. Dessa är idag totalförbjudna man får inte koppla in en sådan kontakt på någon som helst form av kabel. Jag hoppas du menar en modernare rund trefas kontakt. Om du äger en oval trefaskontakt så bör du genast förstöra den.
Det du vill göra fungerar rent elektriskt. Men ur säkerhetssynpunkt finns det några fallgropar. Kabeln ifråga måste vara säkrad i matande ände för max den ström som din tänkta 3 fas kontakt är specad för (oftast 16A). Kablar av den här typen är ofta kopplade direkt mot huvudsäkringarna i matande ände, det kan vara för hög ström för din valda kontakt. Om du ex. har huvudsäkringar på 30A, så riskerar man att du kopplar in stora laster i byggcentralen som vida överstiger 16A, och både kontakten och internt kablage i centralen kan bli överhettat. Det finns ju iofs, större byggcentraler med större kontakter. Men är detta en jordbruksfastighet, så kan huvudsäkringarna också vara väldigt stora.
Min första reaktion, är att du skriver "trefashandske" då går mina tankar till de äldre ovala/platta trefaskontakter som fanns. Dessa är idag totalförbjudna man får inte koppla in en sådan kontakt på någon som helst form av kabel. Jag hoppas du menar en modernare rund trefas kontakt. Om du äger en oval trefaskontakt så bör du genast förstöra den.
Det du vill göra fungerar rent elektriskt. Men ur säkerhetssynpunkt finns det några fallgropar. Kabeln ifråga måste vara säkrad i matande ände för max den ström som din tänkta 3 fas kontakt är specad för (oftast 16A). Kablar av den här typen är ofta kopplade direkt mot huvudsäkringarna i matande ände, det kan vara för hög ström för din valda kontakt. Om du ex. har huvudsäkringar på 30A, så riskerar man att du kopplar in stora laster i byggcentralen som vida överstiger 16A, och både kontakten och internt kablage i centralen kan bli överhettat. Det finns ju iofs, större byggcentraler med större kontakter. Men är detta en jordbruksfastighet, så kan huvudsäkringarna också vara väldigt stora.
Välkommen till forumet.
Ja, du kan göra det fysiskt/elektriskt men det är totalfel och otillåtet.
För att göra det på rätt sätt måste du först veta om du har en TN-C eller TN-S-matning till ditt elskåp. Har du TN-S är det kört, du kan inte använda den kabeln som en trefasmatning (om du vill få med nolla, för motordrift går det). Har du TN-C kan du eventuellt fortsätta med den kabeln beroende på hur grova ledare den har. I så fall får du koppla en liten central i ladan och sätta jordfelsbrytare (som ska finnas till trefashandskar) och sen handsken.
Exakt hur detta kopplas kan en elektriker fixa. Om du inte förstår skillnaden på TN-C/TN-S i detalj bör du inte göra detta själv.
Edit: Var någon sekund långsammare än hempularen.... men vill förtydliga svaret lite. Eftersom det skulle vara frågan om en PEN och detta är en utökning (kabeln har inte tidigare varit inkopplad) så bör man följa gällande regelverk. Det säger att PEN måste vara minst 10kvmm. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig till 6kvmm men där skulle jag dra gränsen.
För att göra det på rätt sätt måste du först veta om du har en TN-C eller TN-S-matning till ditt elskåp. Har du TN-S är det kört, du kan inte använda den kabeln som en trefasmatning (om du vill få med nolla, för motordrift går det). Har du TN-C kan du eventuellt fortsätta med den kabeln beroende på hur grova ledare den har. I så fall får du koppla en liten central i ladan och sätta jordfelsbrytare (som ska finnas till trefashandskar) och sen handsken.
Exakt hur detta kopplas kan en elektriker fixa. Om du inte förstår skillnaden på TN-C/TN-S i detalj bör du inte göra detta själv.
Edit: Var någon sekund långsammare än hempularen.... men vill förtydliga svaret lite. Eftersom det skulle vara frågan om en PEN och detta är en utökning (kabeln har inte tidigare varit inkopplad) så bör man följa gällande regelverk. Det säger att PEN måste vara minst 10kvmm. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig till 6kvmm men där skulle jag dra gränsen.
Gäller det även om man säkrar av matande ände med 16A? Bara nyfiken...tommib skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib skrev:
Välkommen till forumet.
För att göra det på rätt sätt måste du först veta om du har en TN-C eller TN-S-matning till ditt elskåp. Har du TN-S är det kört, du kan inte använda den kabeln som en trefasmatning (om du vill få med nolla, för motordrift går det). Har du TN-C kan du eventuellt fortsätta med den kabeln beroende på hur grova ledare den har. I så fall får du koppla en liten central i ladan och sätta jordfelsbrytare (som ska finnas
Tack för snabbt svar
Jag har TN-C matning till elskåpet 16 A säkringar och ledarna är 10 kvmm så då får det bli en tur till Jula och köpa elskåp. Detta borde väll fungera?
Ja. Kravet på 10kvmm PEN är av mekaniska skäl (vad jag har förstått). Man vill helt enkelt inte att den ska kunna gå av eftersom ett PEN-brott får så svåra konsekvenser. Även om det är avsäkrat.useless skrev:
Kraven på PE är lite annorlunda vid större dimensioner (den behöver bara kunna leda tillräckligt med ström för att lösa överströmsskydd) men dessa kan jag inte särskilt mycket om eftersom det inte är relevant ens för de mest ambitiösa hempulare. Enklare då att tänka att alla ledare ska vara samma dimension så hamnar man inte fel.
Ja, troligen. Om du inte har en väldigt lång kabel och väldigt hög förimpedans så borde 10kvmm räcka bra i de flesta fall.N Niftigolebb skrev:
Elcentralen är säkert ok, jag hade inte köpt Rutab (föredrar Hager) men om du ska skruva upp det själv finns ingen elektriker som kan klaga.
Det är inte ett måste, men ett trepoligt överströmsskydd är snyggare till handsken. Då får du byta de medföljande enkla C16A-säkringarna. Men som sagt, inget måste. Speciellt inte om du bara använder uttaget under uppsikt.
Med elcentralen kan du också skippa byggcentralen helt, denna innehåller det du behöver.
Du skriver inte var du bor, men som ett tips har Hornbach bra grejer på hyllan (Hager) om du har en sådan nära.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
En färdigmonterad central med Hager jordfelsbrytare o säkringar kostar inte mycket mer än RUTAB på Jula, och då får du ett känt kvalitetsfabrikat. Fast då får du handla på nätet, ex. elbutik.se. Har du Hornbach i närheten så säljer de Hager i butiken, vet inte om de också har färdigmonterade Hager centraler (de säljer även Malmbergs eller Rutab).
"Min" hornbach säljer inte färdigmonterade Hager. De ligger också lite dyrare i pris än elbutik.se (men fortfarande helt rimligt).
Köpte t.ex. en MCS316 igår (trepolig C16A) för 321 kr. JFBn jag kollade på samtidigt låg på 499 kr (CDA440). Kommer inte ihåg hur huvudbrytare ligger. Vanliga enpoliga 10A-dvärgar (MCS110) ligger på 55 kr.
För övrigt hatar jag att Hornbach inte har en hemsida där man kan kolla priser och tillgänglighet.
Köpte t.ex. en MCS316 igår (trepolig C16A) för 321 kr. JFBn jag kollade på samtidigt låg på 499 kr (CDA440). Kommer inte ihåg hur huvudbrytare ligger. Vanliga enpoliga 10A-dvärgar (MCS110) ligger på 55 kr.
För övrigt hatar jag att Hornbach inte har en hemsida där man kan kolla priser och tillgänglighet.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Som jag ser det så är deras hemsida den enda nackdelen. Annars är de bäst bland byggvaruhusen.
Varje gång jag handlar på Bauhaus, kommer jag alltid på när jag står i kassakön, varför jag lovat mig själv att aldrig handla där mer.
Varje gång jag handlar på Bauhaus, kommer jag alltid på när jag står i kassakön, varför jag lovat mig själv att aldrig handla där mer.
Ta hellre en tur till CO och köp en AEG-central. Känns inte alls lika tveksamt.N Niftigolebb skrev:
http://www.clasohlson.com/se/Elcentral-1-raders-med-jordfelsbrytare,-kopplat-och-klart/36-3118
1280:- för en enraders och 2000:- för en tvåraders.

Klicka här för att svara