Varför är PEM-slang sämre än gult rör? Slangen känns spontant stabilare och ge bättre skydd även om den inte är avsedd för elkablar.

Finns det något minsta rekommenderade djup när man gräver ner kabelrör?

Pem med gul stripe är väl inget konstigt? Det används ju lite överallt vid anläggningsarbeten.

Mikael_L
U Uffe A skrev:
Med detta vill jag säga att det är vare sig tillåtet eller lämpligt.
Önskar att de som inte har kunskapen slutar att komma med ogenomtänkta förslag :(
Nu blev jag (yrkesmässigt) nyfiken.
Varför är det inte tillåtet eller lämpligt?

O
U Uffe A skrev:
Med risk för att bli anklagad för att komma med pekpinnar så vill jag fråga dig vilken utbildning du har inom elektrikeryrket. Är du en av dem som känner en som känner en elektriker och därför tror att du kan allt.
Önskar att de som inte har kunskapen slutar att komma med ogenomtänkta förslag :(
Jag tycker du har en alldeles för negativ hållning. Vi är på ett forum för privatpersoner! Här hjälper vi varandra. Vilket på just på den här delen riskerar att tyvärr spåra ur med några som tjatar om behörighet, istället för att ge hjälp och goda råd. Så att folk har möjlighet att göra rätt, möjligheten finns att man ändå pular med elen. Med risken att det blir galet.
Om någon ger ett felaktigt råd så ska man påpeka det naturligtvis! Men man måste göra hålla god ton. Det underlättar även för en själv i framtiden. Du får fler som lyssnar!

Sen mer allmänt det räcker med ett inlägg i tråden om behörighet. Det står i de regler som finns

• Gilla
Patrik Lidstedt och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Med risk för att bli anklagad för att komma med pekpinnar så vill jag fråga dig vilken utbildning du har inom elektrikeryrket. Är du en av dem som känner en som känner en elektriker och därför tror att du kan allt.
Var har jag påstått att jag är utbildad elektriker, eller att jag kan allt?
Vidare vore det bra om du påvisade dina påståenden om att det inte är tillåtet, med någon form av källa. Förklara även varför det är så olämpligt.

A AG A skrev:
Annars går det ju att dra kabeln i en PEM-slang, och gräva ner så långt det går. Blir den synlig på berg, någon meter, går det ju också att klamra eller sätta någon skena över.
Detta är ju ett väldigt definitivt påstående som jag tror ligger bakom tonen i de efterföljande inläggen. Det är inte ok att generellt använda PEM-slang för starkström, och det är generellt inte ok att "gräva ner så långt det går".

Det är mycket viktigt att veta vad man träffar på i marken vid grävning, och svart PEM-slang signalerar vatten, inte el. Slang för starkström ska vara gul eller gulmarkerad.

Det finns likaså reglerat på vilket minsta djup en kabel för starkström ska ligga och hur den ska märkas. Djupet beror på platsen. Om vi hänvisar till trådens ämne och pratar trådgård så gäller där 35 cm.

Det svårigheter som beskrivs i tråden kan ju påkalla lite speciallösningar här. Men då tråden har tappat lite fokus på TS fall så är det bra att vara tydlig med förutsättningarna kring det man föreslår.

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Att lägga så "djupt det går" var enligt en projektledare på E.ON en helt okej lösning där grävning är omöjligt.

Enligt honom kunde man lägga i skrevor i berget och i sista hand klammra direkt på berg OM man använder skyddsrör avsedda för det!

Det nämndes några sådan rör tidigare i tråden, är det någon som vet "kraven" för att ett skyddsrör skall vara godkänt till detta?

Antar att det ska vara mestadels mekanisk åverkan man ska undvika?

Jo du hade ju där tillägget där grävning är omöjligt vilket är bra att få fram. Men det tillåter ju inte en grund förläggning utan andra skyddsåtgärder. En kabel behöver normalt inget extra skydd, men om den ligger öppet på berg etc kan man ju behöva ta hänsyn till att man trampar och kanske kör över den, och man behöver skydd mot en spade etc. Ett skyddsrör som tål allt är SRE. Vilket skydd som krävs i TS fall har vi inga uppgifter för att bedöma.

Bo har redan hunnit förklara det i inlägget ovan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.